Cercetătorii Agenției Proiectelor de Cercetare Avansată pentru Apărare (Darpa), divizia tehnologică a Pentagonului, plănuiesc să se joace de-a Dumnezeu. Instituția guvernamentală a pus bazele unei fabrici de manipulare a materialului genetic, în cadrul căreia se vor crea noi forme biologice.

Noul program se va numi „Uzine Vii”, iar ideea funcționării sale  va consta în folosirea biologiei ca o platformă de asamblare pentru „producția la cerere de noi și valoroase materiale, dispozitive și înzestrări”. Altfel spus, „vom începe să manipulăm viața pentru a construi lucrurile pe care le dorim”.

Domeniile bioingineriei și al biologiei sintetice au produs deja unele entități bizare, dar utile. Pe lângă țițeiul regenerabil și pânza de păianjen dură precum oțelul, există o întreagă suită de posibilități terapeutice, industriale și agricole de întrebuințare a ADN-ului reorganizat.

Dar Darpa vede progresul prea lent și consideră că se limitează la a produce doar o mică parte din vastul număr de structuri chimice, materiale și sisteme vii posibile, ce ar putea fi create prin abilitatea de a manipula cu adevărat biologia.  De aceea, Darpa dorește să recruteze proiectanți, ingineri, constructori, informaticieni, academicieni și pe oricine altcineva capabil să accelereze demararea unui asemenea proces.

Prin democratizarea manevrării biologice, cercetătorii de la Pentagon speră să dea un implus dezvoltării unei fabrici capabile să creeze tot soiul de „lucruri oarecum vii”. Una dintre ramurile speficice către care Darpa își orientează atenția  o reprezintă componentele genetice modulare: un fel de piese Lego biologice, un sistem standardizat de biounități de natură să fie asamblate în orice manieră, care ar face ca perspectivele și oportunitățile să erupă într-un flux abundent de noi materiale și sisteme.

Ceva de acest fel există, oarecum, deja – Registrul de Componente Biologice Standard conține o listă cu mii de „bio-cărămizi”, sau module ADN, care pot determina orice, de la alcătuirea de substanțe chimice și până la distrugerea celulelor.  Extinderea acestei surse deschise ar putea conduce la creații pe care doar le-am visat.

Darpa încearcă, de asemenea, să localizeze pe hartă, spre cooptare, proiectele individuale, sisteme pe care le-ar putea folosi ca noi platforme de testare și tehnici de asamblare ADN. Practic, specialiștii doresc un spațiu de inovație biologică limitat numai de „creativitatea proiectanților”.  Iar aceștia, dimpreună cu alți oameni inspirați și cu idei din mediul civil mai au timp până pe data de 21 iunie pentru a se înregistra cu o idee la Darpa.