În cadrul unui experiment științific, coordonat de cercetători ai Universității din Wisconsin-Madison, SUA, mostre de celule nervoase aflate în proces de formare, recoltate de la șoareci, și-au dezvoltat ramificații pentru a explora nano-tuburi semiconductoare special create, formând o adevărată rețea încrucișată prin intermediul acestora.

Descoperirea tendinței expansive a celulelor cerebrospinale poate stimula noi metode de cercetare a bolilor sistemului nervos. Mai mult, studii ulterioare ar putea conduce la realizarea unor interfețe creier-computer, de natură să integreze nemijlocit, spre exemplu, orice fel de proteză în organismul uman.

Pentru a determina faza incipientă a unei hibridizări nervo-electronice, oamenii de știință Justin Williams și Minrui Yu, asistați de colegi, au creat tuburi stratificate din siliciu și germaniu, materiale capabile să izoleze semnalele electrice transmise de o celulă nervoasă. Nanotuburile aveau forme și dimensiuni variate, suficient de mari încât extensiile neuronale să-și facă loc prin ele, dar prea mici pentru a permite accesul corpului propriu-zis al oricărei celule nervoase.

Atunci când mostre neuronale tinere au fost poziționate la gurile de intrare ale unor asemenea “tuneluri”, au început să le exploreze întinzând tentacule prin tuburi, fie ele drepte sau chiar elicoidale. În acest stadiu al cercetării, savanții au stabilit că celulele nervoase sunt apte și determinate să exploreze medii care par prietenoase biologic, iar excrescențele lor vor urma urma traseul rețelei pentru a se interconecta fizic.

Totuși, nu a devenit încă limpede dacă nervii comunică între ei, transmițând semnale așa cum funcționează într-un organism. Viitoare experimente vor aduce în scenă senzori voltaici și alte dispozitive care să le permită cercetătorilor să monitorizeze mai bine celulele nervoase.

Spațiul restrâns al micilor tunele se va dovedi un mediu bun de măsurare, permițându-le, poate, oamenilor de știință să studieze felul în care celulele nevoase răspund la unele medicamente, sau să compare comportamentul neuronilor sănătoși cu cel al neuronilor anormali, tipici pacienților suferinzi de scleroză multiplă sau de Parkinson.

Iar realizarea supremă, sunt de părere cercetătorii, ar fi îngemănarea la scară largă a celulelor vii cu tehnologia, prin metode bio-inginerești și neuroștiințifice pe care, însă, chiar savanții le consideră dificile și hazardante.

Sursa: Daily Mail