A fost un an lung pentru Neptun. În urmă cu 165 de ani pământeni, astronomul german Johann Galle a observat pentru prima oară gigantul albastru înghețat ocolind cu grijă Soarele la o distanță de aproximativ 4,5 miliarde de kilometri. Marți, planeta s-a întors în exact locul unde a fost observată atunci, marcând un întreg an neptunian de la momentul descoperirii sale de către oameni.

Înainte de anul 1930, atunci când a fost descoperită Pluto, Neptun era cea mai îndepărtată planetă din sistemul nostru solar, cea de-o opta planetă de la Soare devenind atunci a doua cea mai distantă dintre cele care ne gravitează steaua. Apoi, după ce Pluto a fost retrogradată la statutul de planetă pitică, Neptun a revenit la poziția superlativă de odinioară, pe care o ocupă și astăzi.

Desigur, această orânduire este contestată în chiar sânul comunității științifice, întrucât unii astronomi consideră că Pluto este o planetă de gradul al treilea, dar o planetă, în timp ce alții îi neagă vehement această calitate care, acceptată, ar implica ridicarea altor câteva corpuri astrale la rangul de planete ale Sistemului Solar.

De asemenea, planeta ce poartă numele zeului roman al mărilor este prima care a fost descoperită mai degrabă prin predicție matematică decât prin observare telescopică. De fapt, Galle nu este descoperitorul unic al lui Neptun. Un matematician francez, pe nume Urbain Le Verrier, indignat de refuzul planetei Uranus de a se comporta conform legilor gravitației, a prezis, în 1846, existența lui Neptun, un corp astral mai îndepărtat care ar fi explicat abaterile de la regulă ale lui Uranus.

Fiind ignorat de comunitatea astronomică franceză, Le Verrier i-a expediat, într-o scrisoare, bănuiala sa lui Galle, la Observatorul din Berlin, dimpreună cu coordonatele unde se aștepta să fie descoperită Neptun.

Cercetarea astronomică astfel întreprinsă a confirmat predicția matematicianului, planeta aflându-se, cu o eroare de sub un grad, acolo unde a spus francezul și fiind de 57 de ori mai mare decât Terra și de un albastru înghețat (pe Neptun temperaturile scad adesea sub -200 de grade Celsius).

Iar astăzi, mai precis ieri, se află din nou acolo unde ochii omenești au văzut-o pentru prima oară – adică, din perspectivă umană, este ziua ei de naștere. La mulți ani, Neptun!

Foto: NASA