asteroid-day-interviu-grigorij-richters-stiinta-tehnica-1A regizat filmul „51 Degrees North” și este co-fondator al Asteroid Day alături de astrofizicianul și chitaristul formației Queen, Brian May. În 14 mai 2016, a fost unul dintre invitații lui Dorin Dumitru Prunariu la Astrofestul din București prezentat de Discovery Channel cu ocazia sărbătoririi a 35 de ani de la zborul cosmic al românului, dar și a Zilei Internaționale a Astronomiei. Grigorij Richters ne povestește în acest interviu despre însemnătatea globală a Asteroid Day și despre pericolul pe care planeta noastră îl are de înfruntat din spațiul cosmic.

Ce înseamnă Asteroid Day pentru dumneavoastră?

Înseamnă foarte mult pentru mine. Noi, specia umană, suntem probabil cea mai inteligentă formă de viață (deși acest lucru este discutabil) de pe planeta Pământ în acest moment. În ceea ce mă privește, suntem apărătorii acestei planete și s-ar putea ca amenințarea unui asteroid să nu ne pună în pericol existența pentru un timp (poate pentru mii de ani), dar chiar și așa este un pericol important și ar trebui să facem tot ceea ce putem pentru a ne proteja planeta și celelalte specii de la un impact cu un asteroid.

Există atât de multe amenințări pentru viața de pe Pământ, dar asteroizii sunt una dintre puținele amenințări pe care le putem preveni, iar întrebarea pentru mine este: pot oamenii să colaboreze pentru a rezolva această problemă? Dacă răspunsul este DA, atunci cred că va fi un exemplu perfect pentru ceea ce poate realiza umanitatea. Am putea deveni prima specie care schimbă istoria sistemului solar.

Cum și de ce v-ați implicat în „Asteroid Day”?

Cum a început totul? A început cu filmul meu, „51 de grade Nord”, pe care am început să-l realizez în 2010: filmul are ca subiect un impact imaginar al unui asteroid pe Pământ. Prin intermediul filmului l-am întâlnit pe chitaristul Queen și astrofizicianul Dr. Brian May care a compus muzica pentru filmul meu și mi-a făcut cunoștință cu Danica Remy și cu astronautul Apollo 9, Rusty Schweickart la B612, o organizație privată dedicată protejării Pământului de impacturile asteroizilor.

Aceste trei persoane au devenit co-fondatorii Asteroid Day. Eu am avut ideea, dar ei au avut cunoștințele și resursele pentru a realiza acest eveniment. De ce am făcut-o? De când am făcut filmul „51 grade Nord”, mi-am dat seama că sunt multe de făcut și că oamenii știu foarte puține lucruri despre asteroizi. Conștientizarea a fost factorul cheie. Dacă putem face publicul să înțeleagă (nu să-l speriem!!!), atunci guvernele și liderii oamenilor de afaceri ar putea finanța mult mai ușor tehnologiile de detectare și de deviere a asteroizilor.

Ce părere aveți despre pericolul ca Pământul să fie lovit de asteroizi? Trebuie să ne fie teamă de ei? De ce?

Nu cred că trebuie să ne fie teamă de ei. Înainte să încep Asteroid Day, în timp ce lucram la filmul meu „51 grade Nord”, aș fi răspuns diferit la această întrebare. Motivul pentru care am făcut filmul a fost pentru că îmi era foarte frică. Dar, după ce ajungi să-i cunoști pe oamenii extraordinari care lucrează în acest domeniu, îți dai seama că ești pe mâini foarte bune. Unele dintre cele mai puternice creiere lucrează la asta.

Problema, ca întotdeauna, este lipsa resurselor. Într-un fel cred că ar trebui să ne temem mai degrabă de propria noastră stupiditate decât de pericolul asteroizilor. De ce stupiditate? Pentru că tindem să cheltuim o mulțime de bani pe războaie și pe noi moduri de a ne ucide unii pe alții și alte creaturi și atât de puțini bani sunt cheltuiți acolo unde aceștia chiar ar putea însemna ceva pozitiv.

Așadar, cred eu că trebuie să ne temem de asteroizi? Mă tem mai degrabă de lăcomia umană mai mult decât de pericolul de a fi lovit de o piatră venită din spațiu. Trebuie să cheltuim mai mult pentru detectarea și devierea asteroizilor.

Ce părere aveți despre programele spațiale dedicate asteroizilor care constituie un pericol pentru Pământ?

Cred că acestea constituie un prim pas important. Locuri precum CSS, Catalina Sky Survey din Arizona, SUA, sunt centre importante în care deja sunt căutați și catalogați asteroizi. Există și alte locuri dedicate detectării asteroizilor, dar nu este suficient. Nu sunt om de știință (sunt producător de film), dar, din câte înțeleg, până acum am detectat doar câțiva dintre aceștia și ar putea exista încă mulți asteroizi de dimensiuni medii (mai mari decât Chelyabinsk sau Tunguska, dar mai mici decât cel care a provocat extincția dinozaurilor) pe care nu i-am detectat încă și care ar putea să fie un pericol pentru planeta noastră.

Mi se pare, de asemenea, important, să știm cum să deviem un asteroid, de aceea sunt atât de importante misiuni precum Asteroid Impact Mission (AIM) propusă de Agenția Spațială Europeană. Trebuie să învățăm cum să deviem un asteroid înainte de a avea nevoie să facem asta în realitate. Am avut privilegiul de a petrece mult timp cu astronauți precum Dorin Prunariu în ultimii ani și unul dintre lucrurile comune din antrenamentul lor este cel de a se pregăti pentru toate scenariile posibile de amenințări și urgențe.

Probabil că nu vor fi niciodată într-o situație de urgență, dar dacă se vor afla, vor ști ce să facă. Așa privesc eu pericolul asteroizilor. S-ar putea să nu fim loviți prea curând de un asteroid, dar dacă descoperim un asteroid pe o traiectorie de lovire a Pământului ar fi bine să fim pregătiți pentru asta! Țineți, vă rog, seama și de faptul că aproape în fiecare zi suntem loviți de asteroizi mici, dar care de obicei sunt atât de mici încât ard la intrarea în atmosferă sau devin stele căzătoare pe cer.

Credeți că avem nevoie de implicare publică pentru ca agențiile spațiale să se concentreze pe identificarea și combaterea amenințării asteroizilor?

Bineînțeles! Multe agenții spațiale sunt finanțate din bani publici și, pentru ca agențiile spațiale să justifice astfel de misiuni (precum Asteroid Impact Mission), este important ca publicul să înțeleagă de ce sunt importante aceste misiuni și cât de importante sunt, iar acesta este unul dintre modurile în care este util Asteroid Day.

Noi creăm o dezbatere globală în fiecare an pentru cel puțin o zi, dar pe 30 iunie 2015 s-a dovedit că dezbaterea a început mult mai devreme de 30 iunie și s-a prelungit cu mult mai târziu de luna iunie. În lume se întâmplă atât de multe lucruri încât este greu pentru oricine să știe care îi sunt prioritățile. Asteroizii ar putea fi cea mai importantă moștenire a umanității. Este un pericol venit din spațiu pe care specia umană îl poate prevedea și preveni.

Sunteți regizorul și scenaristul filmului SF „51 grade Nord”. A fost prezentat în România în 2015 de către Discovery Channel. Câtă știință și câtă ficțiune există în filmul dumneavoastră?

Da, când am început să realizez filmul eu eram povestitorul (încă sunt). În acel moment, nu știam că primul meu film, pe care l-am realizat cu mai puțin de 15.000 euro, va inspira Asteroid Day. Am vrut să fac un film care să fie corect din punct de vedere științific, dar și plăcut în același timp.

Majoritatea oamenilor de știință care apar în film sunt legitimi, iar unii dintre ei joacă un rol important în Asteroid Day. Câteva elemente din film sunt, evident, inventate, dar mi-am dorit permanent ca filmul să fie cât mai corect din punct de vedere științific.

Care sunt planurile de viitor pentru „Asteroid Day”?

Cred că suntem pe un drum bun. Am apărut de numai doi ani și echipa operațională principală este micăm dar devotată. În mod cert, mi-aș dori să avem mai multe birouri locale în diferite locuri pentru a ne asigura că îi putem ajuta pe organizatori cu marketing-ul, promovarea și resursele localizate.

Am încredere că Asteroid Day va deveni una dintre cele mai importante și puternice mișcări din vremurile noastre în viitorii ani, cu mai multe evenimente, activități și susținere. Cel mai important lucru este să punem în evidență oamenii care lucrează în domeniu și să încurajăm publicul să îi susțină.

Comentați pe Facebook