Are de 3,6 ori masa Terrei și își orbitează steaua guvernantă, o pitică galbenă din constelația Vela, la o distanță optimă pentru a putea găzdui apă lichidă la suprafață. Este vorba despre planeta HD85512b, descoperită, cu ajutorul spectografului High Accuracy Radial velocity Planet Searcher, sau HARPS, la o distanță de 36 de ani-lumină de Pământ, căruia ar putea să îi semene mai mult decât orice altă lume extraterestră cunoscută.

Viteza radială (radial velocity) a instrumentului din dotarea Observatorului Sudic European (ESO) La Silla, din Chile, este o tehnică de căutare a planetelor, care urmărește licăririle luminii emisă de stele, întreruperi care pot indica prezența unor orbite planetare. Același echipament a fost folosit și pentru detectarea exoplanetei Gliese 581 g, descoperită în 2010 și considerată atunci ca fiind cea mai asemănătoare cu Pământul.

Raportat la scara sistemului nostru solar, planeta HD85512b se află, față de steaua sa, un pic mai departe decât este Venus de Soare, ceea ce înseamnă că primește mai multă energie solară decât Pământul.

Acest lucru ar putea indica o incompatibilitate cu viața, așa cum o știm, dar specialiștii susțin că un plafon de nori ce ar acoperi în proporție de de cel puțin 50% planeta ar reflecta destulă energie înapoi în spațiu pentru a preveni supraîncălzirea suprafeței acesteia.

În medie, Terra este acoperită de nori în proporție de 60%, așadar scenariul unor ceruri parțial înnorate pe HD85512b nu este chiar unul absurd. Firește, prezența norilor compuși din vapori de apă presupune existența unei atmosfere similară cu cea terestră, ceea ce nu poate fi detectat până la o distanță atât de mare cu echipamentele actuale.

Modelele computerizate ale formării planetelor prezic că cele cu o masă de zece ori cât cea  Pământului sunt predispuse să-și dezvolte atmosfere dominate de hidrogen și heliu, în timp ce planetele mai mici de atât – printre care și HD85512b – au, probabil, atmosfere ca cea terestră, compuse mai ales din nitrogen și oxigen.

Pe lângă aceste aspecte favorabile ce o recomandă ca Pământ geamăn, noua explanetă stâncoasă, numai a doua de acest fel confirmată în zona locuibilă a unei stele, are o orbită aproape circulară, ceea ce asigură un climat stabil. De asemenea, soarele său, HD85512, este mai bătrân și deci mai inactiv decât al nostru, de unde o posibilitate redusă pentru manifestarea furtunilor electromagnetice de natură să distrugă eventual atmosferă a lui HD85512b.

În plus, se estimează că vârsta sistemului solar observat este de circa 5,6 miliarde de ani – comparativ cu cei 4,6 miliarde de ani ai sistemului nostru – fapt ce i-ar fi putut da vieții o șansă să apară și să se dezvolte. Pentru noi, deși nu dispunem încă de tehnologia care să ne permită călătorii spațiale pe distanțe de ani-lumină, planeta HD85512b ar putea părea destul de străină dacă am vizita-o, fiind poate fierbinte, înăbușitoare și cu o gravitație de 1,4 ori mai mare decât cea a Pământului.

Foto: Illustration L. Calçada, ESO