Ceea ce se credea a fi, inițial, craniul unui lup preistoric, descoperit în Munții Altai Siberia, s-a dovedit a fi, mai degrabă, fosila unui animal mult mai apropiat de câinii domestici. O descoperire ce trimite data domesticirii câinilor cu peste 15.000 de ani mai înainte de data oficial recunoscută de știință.

Momentul în care câinii au devenit prietenii apropiați ai oamenilor reprezintă unul dintre cele mai mari mistere ale evoluției noastre. Se știe cert că acum 10.000 de ani, câinii reprezentau o parte bine integrată a societății umane. De asemenea, morminte datând de acum 14.000 de ani, excavate în Germania, au arătat că oamenii și câinii erau îngropați împreună, o dovadă puternică a domesticirii acestor animale încă din preistorie. Însă studiile genetice recente arată că momentul cheie al îmblânzirii lupilor și al transformării lor în câini domestici își are originea în Orientul Mijlociu și în estul Asiei.

Cercetătorii de la Academia Rusă de Științe au prelevat mostre ADN din craniul descoperit în Altai și le-au comparat pe acestea cu mostre similare aparținând mai multor specii de canide: 72 de câini moderni din 70 de specii diferite, 30 de lupi, patru coioți și 35 de canide preistorice descoperite în America. A reieșit că animalul din Siberia era mul t mai apropiat de câinii domestici, deși momentul îmbânzirii lui era unul recent, se arată în studiul publicat în PLOS ONE.

Asta face din câinele din Munții Altai cel de al doilea specimen ca vârstă, cel mai „bătrân” câine descoperit vreodată având 36.000 de ani,exemplar ce a fost scos la lumină în Peștera Goyet din Belgia. Acesta din urmă va fi însă supus unei noi serii de teste pentru a i se confirma vârsta.