Tocmai s-a terminat mult așteptata conferință a NASA care a avut drept temă ultimele rezultate științifice ale roverului Curiosity. Deși foarte interesante, ele au fost lipsite de senzaționalul clamat de un cercetător al NASA în urmă cu mai bine de zece zile.

Să ne aducem aminte. ”Rezultatele pe care le-am obținut vor intra în cărțile de istorie.”, declarase John Grotzinger într-un interviu care a declanșat o întreaga zvonistică. Desigur, așa cum explica și Guy Webster, purtătorul de cuvânt al JPL (Jet Propulsion Laboratory), întreaga misiune a roverului Curiosity va intra cu siguranță în cărțile de istorie. Curiosity scrie chiar în aceste clipe în marea carte de istorie a umanității. Dar să vedem ce am aflat din conferința de presă a NASA.

Roverul Curiosity a folosit o gamă largă de instrumente pentru a analiza solul marțian și ne-a oferit date importante despre chimia solului marțian. Apa și compușii de sulf, împreună cu alte ingrediente, au fost identificate în eșantioanele recoltate cu ajutorul brațului robot al roverului, după ce au fost analizate de laboratoarele din interiorul său.

Identificarea compoziției chimice a acestor eșantioane reprezintă o primă etapă a misiunii și ne arată capacitatea laboratoarelor de la bordul roverului vor fi capabile să ne ofere noi rezultate în următorii doi ani ai misiunii.

Curiosity este primul rover capabil să analizeze în detaliu compoziția eșantioanelor pe care le recoltează. Deja a recoltat mai multe probe de sol din zona de nisip numită Rocknest. Zona respectivă se află într-o porțiune relativ plată din inetriorul craterului Gale. Eșantioanele recoltate au fost analizate SAM (Sample Analysis at Mars – Analizorul de Eșantioane Marțiene) și de instrumentul CheMin (Chemistry and Mineralogy). SAM folosește trei metode de analiză a gazelor rezultate în urma încălzirii eșantioanelor într-un mic cuptor electric. Una dintre tipurile de substanțe care pot fi identificate cu ajutorul acestui laborator sunt compușii organici, care sunt ingrediente fundamentale pentru viață.

Nu am detectat compuși organici până în acest moment, dar îi vom căuta în diferite locuri din craterul Gale” a spus Paul Mahaffy, cercetător principal la Goddard Space Center.

Istrumentul ASPX (Alpha-Particle X-ray Spectrometer – Spectrometrul de particule alfa și radiații X) împreună cu MAHLI (Mars Hand Lens Imager), camera aflată pe brațul robot, au confirmat că Rocknest are o compoziție și o textură similare cu cele din zonele studiate până acum de roverele Spirit și Opportunity. Echipa roverului Curiosity a ales Rocknest ca primă zonă de recoltare a eșantioanelor deoarece ea este acoperită cu nisip fin, ușor de săpat de cupa brațului robot.

Examinarea cu ajutorul instrumentului CheMin a arătat că solul recoltat de pe Marte este alcătuit pe jumătate din roci de origine vulcanică și pe jumătate din materiale noncristaline, cum ar fi sticla. SAM a adăugat acestor informații despre ingredientele existente în concentrații foarte mici și despre compoziția izotopică. Structura izotopică ne poate oferi informații asupra evoluței mediului în care s-au format eșantioanele recoltate. În eșantioane au fost detectate urme de apă, dar aceasta nu înseamnă neapărat că zona a fost cândva umedă. Nu este neobișnuit ca apa să adere la grăunțele de nisip sau praf, dar cantitatea detectată în urma analizei este mai mare decât se aștepta.

SAM a identificat urme de oxigen și de perclorați. Perclorații sunt compuși ai clorului și oxigenului foarte reactivi, care au mai fost identificați și în cazul misiunii Phoenix. Reacțiile chimice produse în interiorul laboratorului SAM au dus la formarea de compuși clorinați ai metanului, una dintre substanțele organice detectate de către instrumentul de la bordul roverului. Clorul are cu siguranță o origine marțiană, dar carbonul este posibil să aibă o origine terestră, el fiind detectat tocmai datorită sensibilității extreme a instrumentului.

Puteți urmări modul de funcționare al SAM în următorul clip:

”Am folosit aproape toate instrumentele de care dispunem la bordul lui Curiosity pentru a analiza eșantioanele pe care le-am recoltat”, spunea John Grotzinger, ”Bogăția de date pe care le-am recoltat ne dă mari speranțe pentru etapa principală a misiunii, care este Mount Sharp”.

Noi vom urmări în continuare evoluția misiunii și vă promitem că vă vom ține la curent cu tot ceea ce se întâmplă pe acum pe Marte. Noi putem spune ceea ce Grotzinger nu avea voie să spună: acum pe Marte se construiește istoria, iar noi putem să o urmărim în timp real, în ciuda multor milioane de kilometri care despart Planeta Albastră de cea Roșie.

SURSA: NASA