Celulele stem pot fi recoltate acum cu o mai mare ușurință, printr-o metodă dezvoltată de savanții australieni, metodă mai puțin invazivă și care diminuează efectele secundare în cazul donatorilor.

Pentru transplantul de măduvă, celulele stem sunt în mod clasic recoltate de la donatori sănătoși și folosite pentru a trata indivizii bolnavi de cancer, inclusiv leucemie.

Actualele metode de recoltare durează mult și necesită injecții cu un factor de creștere pentru a stimula înmulțirea celulelor stem. Acest lucru duce adesea la efecte colaterale, precum dureri osoase și chiar creșterea în volum a splinei.

Noua metodă, dezvoltată de o echipă de la CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation), reduce timpul necesar obținerii unor numere adecvate de celule stem, fără necesitatea unui factor de creștere.

Metoda combină o moleculă recent descoperită – denumită BOP – cu un tip de moleculă deja cunoscut – AMD3100 – pentru a mobiliza celulele stem aflate în măduva osoasă să intre în circuitul sanguin.

Specialiștii australieni au demonstrat că interacțiunea celor două molecule are un impact direct asupra celulelor stem, făcându-le să migreze înspre fluxul sangvin la o oră după un singur dozaj. Prin metoda precedentă, acest fenomen avea nevoie de mai multe zile pentru a se produce.

În plus, s-a descoperit că înlocuirea factorului de creștere cu această combinare moleculară face ca celulele recoltate și transplantate să poată repara în întregime sistemul de măduvă osoasă al pacientului beneficiar, fără efecte secundare. Deci, recoltarea celulelor stem va deveni mult mai puțin solicitantă pentru donatori și totodată mai eficientă pentru pacienți.