Neurocercetătorii de la Centrul pentru Sănătate din cadrul Universității din Texas în Houston au înregistrat progrese importante în încercările lor de a ajuta persoanele cu pierderi de memorie cauzate de tulburări cerebrale precum maladia Alzheimer.

Folosind neuroni de rapană (melc de mare) din specia Aplysia californica, specialiștii au inversat pierderile de memorie ale acestora determinând, printr-un model matematic, momentul în care procesele biochimice din celulele cu pricina erau cel mai predispuse la acumularea de noi informații, la învățare. Astfel, savanții au reușit să ajute neuronii să compenseze scăpările de memorie prin reantrenarea lor cu ajutorul unor programe de antrenament optimizate.

Rezultatele pozitive în cazul melcilor de mare sunt relevante deoarece, deși sistemul nervos al acestor animale este simplu, neuronii săi prezintă proprietăți similare celulelor nervoase ale unor specii mai complexe, inclusiv ale oamenilor.

Pentru a mima sesiunile de antrenare a neuronilor, celulelor li s-a administrat o substanță chimică la intervale prescrise de modelul matematic amintit. După cinci astfel de sesiuni aplicate la intervale neregulate, intensitatea conexiunilor dintre neuronii nefuncționali a revenit aproape la parametri normali.

Aceeași metodologie poate fi aplicată și oamenilor dacă se vor putea identifica și în cazul lor aceleași procese biochimice, consideră autorii experimentului. Modelele matematice ar putea contribui la proiectarea unor terapii care să optimizeze combinarea protocoalelor de antrenare a neuronilor cu tratamentele tradiționale pe bază de medicație, mai adaugă ei.

Foto: nobeastsofierce / Fotolia