Oamenii de știință ai Royal Society of Chemistry (RSC), de la Universitatea din Warwick – ambele în regatul Unit – și de la IBM Research, din Zurich, au creat și au fotografiat cea mai mică structură posibilă formată din cinci inele hexagonale– de circa 100.000 de ori mai subțire decât un fir de păr uman – a cărei formă amintește de emblema Jocurilor Olimpice, care se apropie.

Colaborarea dintre cercetători le-a permis acestora să obțină imaginea unei molecule individuale, folosind o combinație între tehnicile chimiei sintetice inteligente și proceduri imagistice de ultimă oră. Structura a fost denumită „olimpicen” și a fost integrată în ChemSpider, baza de date chimică online gratuită a RSC, care conține peste 26 de milioane de înregistrări datând de acum doi ani și până astăzi.

Specialiștii au reușit o primă întrezărire a structurii moleculare cu pricina folosind microscopia cu efect de tunel. Totuși, o tehnică de o rezoluție și mai mare a fost necesară pentru a-i dezvălui anatomia de nivel atomic, și anume microscopia cu forță atomică noncontact. Cu ajutorul acestei tehnici, cercetătorii IBM au obținut imaginea unei singure molecule de olimpicen cu diametrul de numai 1,2 nanometri, de circa 100.000 de ori mai subține decât un fir de păr uman.

Foto: IBM Research–Zurich