Teleportarea este abilitatea ieșită din comun de a transfera obiecte dintr-un loc în altul fără a traversa spațiul dintre cele două puncte. Procedura nu constă neapărat în teleportarea obiectului fizic, cât a informației care îl descrie. Aceasta poate fi apoi aplicată unui obiect similar dintr-o nouă locație, obiect care preia efectiv noua identitate.

Și nu este vorba despre științifico-fantastic. Fizicieni teleportează fotoni din 1997 și tehnica este acum la nivel de standard în laboratoarele de optică din toată lumea. Fenomenul care face posibil acest lucru este așa-numitul „quantum entanglement”, sau, în traducere aproximativă, „conexiune cuantică”, profundul și misteriosul liant care apare atunci când două obiecte cuantice împărtășesc aceeași experiență (reacții la stimuli etc), deși sunt separate în spațiu.

Totuși, fotonii conectați cuantic sunt obiecte fragile. Ei nu pot călători la o distanță mai mare de circa un kilometru prin intermediul fibrelor optice, deoarece fotonii ajung să interacționeze cu sticla rupând conexiunea. Acest lucru limitează eficacitatea criptografiei cuantice, o metodă de a transmite informația cu o secretizare apropiată de perfecțiune.

Fizicienii au avut ceva mai mult succes cu teleportarea fotonilor prin atmosferă, însă. În 2010, o echipă de chinezi anunța că a teleportat fotoni individuali pe o distanță de 16 kilometri. Acum, aceeași echipă și-a depășit propriul record. Juan Yin de la Universitatea de Știință și Tehnologie din China în Shanghai și un grup ce savanți susțin că au teleportat fotoni conectați cuantic până la o distanță de 97 de kilometri peste un lac din China.

Realizarea este impresionantă, deoarece acești cercetători au reușit să construiască un mecanism de ghidare folosind un laser care păstrează raza precis pe țintă. Ca rezultat, au fost capabili să teleporteze peste 1.100 de fotoni în 4 ore pe o distanță de aproape 100 km. Ca aplicație practică, pentru început, tehnologia poate fi folosită în criptografia cuantică prin intermediul sateliților, care ar oferi comunicații ultra-securizate peste tot în lume.

Foto: Time Magazine