Acasă CORP & MINTE

CORP & MINTE

În această categorie Corp & Minte puteți citi știri, articole și analize care abordează sferele medicinii generale și alternative, ale cercetării din genetică, ale neuroștiințelor, ale tehnologiilor și materialelor avansate cu aplicații directe în sectorul medical, dar și sfaturi și recomandări de menținere și îmbunătățire a condiției fizice și a stării generale de sănătate. În secolul XXI, domeniul medical înregistrează o evoluție galopantă, de la noi remedii împotriva unor boli extrem de grave (cancer, SIDA, etc.) până la tehnologii inovative (celule stem, editare genetică, etc.), menite a ne îmbunătăți sănătatea și a ne prelungi viața într-un mod nemaiîntâlnit până acum în istoria omenirii. Totodată, cercetătorii fac pași mari în direcția înțelegerii funcționării corpului uman, a organelor și relațiilor dintre ele, precum și a modului de funcționare și de control a creierului. Sunt lucruri care nu ajută doar la găsirea unor modalități mai eficiente de asigurare a sănătății fizice și mentale, ci și elemente esențiale care vor ajuta la evoluția speciei umane. Evoluție care va merge mână în mână cu noile descoperiri din domeniul nanotehnologiei și roboticii, care se speră că vor contribui la îmbunătățirea pe toate planurile a speciei umane, dar și a celorlalte viețuitoare de pe Pământ. În plus, s-ar putea ca Omul 2.0 să fie mult mai pregătit și adaptat pentru călătoriile în spațiu, medicina spațială fiind o știință la începuturi.

Vezi în continuare toate materialele din categoria CORP & MINTE

Iradierea „letală” poate fi tratată cu medicamente

O terapie medicamentoasă s-a dovedit eficientă pentru însănătoșirea a 80% dintre șoarecii care au fost expuși la o doză de radiație ce ar fi ucis în mod normal 95% dintre ei în termen de 30 de zile, dacă nu ar fi fost tratați.

Limfocitele modificate genetic doboară leucemia în 100% din cazuri

Leucocitele, sau celulele albe, sunt celule ale sistemului imunitar care apără organismul de boli infecțioase și corpuri străine. Totuși, chiar și acești soldați organici pot fi dăunători la rândul lor organismului atunci când sunt produși fără noimă de măduva osoasă. Afecțiunea care determină un asemenea fenomen se numește leucemie și este considerată un cancer al sângelui, care ucide.

„Dansul” neuronilor

Două studii realizate de cercetătorii de la Universitatea Yale și de la Weill Cornell Medical College au permis „demascarea” detaliilor procesului complex care reglează fluxul de neurotransmițători  între neuronii creierului. Este vorba despre „un dans” al mesajelor chimice foarte sofisticat, în care pierderea „ritmului” provoacă disfuncții neurologice și psihiatrice.

Câinii au fost domesticiți acum cel puțin 33.000 de ani

Ceea ce se credea a fi, inițial, craniul unui lup preistoric, descoperit în Munții Altai Siberia, s-a dovedit a fi, mai degrabă, fosila unui animal mult mai apropiat de câinii domestici. O descoperire ce trimite data domesticirii câinilor cu peste 15.000 de ani mai înainte de data oficial recunoscută de știință.

Peștele-zebră ar putea deține secretul regenerării văzului omenesc

În cazul peștilor zebră, sau Danio rerio, specie tot mai des folosită pentru experimente în laboratoarele de biologie și de genetică ale lumii, celulele stem, sau sușă, pot înlocui celulele depreciate implicate în multe componente ale văzului acestor animale. În cazul oamenilor, procesul nu are loc.

Mai întâi un bebeluș, acum 14 adulți. Adio, HIV?

La scurt timp după presupusa vindecare a unui bebeluș suspectat  că s-ar fi născut seropozitiv, oamenii de știință sugerează că tratarea timpurie a virusului HIV ar putea fi leac și pentru unii adulți.

Laserul cu raze X, un nou pas în terapiile anti-cancer

laser-x-anti-cancer---stiinta-tehnica-0
În timp ce efectul moleculelor radiosensibilizatoare în cadrul radioterapiilor utilizate în lupta anti-cancer se cunoaște de multă vreme, mecanismele moleculare exacte din spatele acestuia – capacitatea...

Elixir de viață lungă

Nu este vorba despre o nouă moleculă, ci de un reactiv chimic utilizat la scară largă în laboratoarele de neuroștiințe din lumea întreagă, pentru detectarea proteinelor deteriorate de Alzheimer: se numește tioflavina T (ThT) și le-a prelungit viața viermilor și șoarecilor cu peste 50%.

Un nou ochi bionic promite vindecarea definitivă a orbirii

Văzul este, probabil, cel mai important dintre simțurile prin care cunoaștem lumea. Cu toate acestea, statisticile sugerează că aproape 300 de milioane de oameni...

O pastilă va putea vindeca depresia, mărind creierul

Potrivit specialiștilor, depresia, schizofrenia și demența degenerativă de tip Alzheimer au toate în comun, probabil, un hipocamp micșorat. Acum, un medicament nou, care a început să fie testat recent pe oameni, promite să readucă la dimensiuni normale acea parte a creierului.

Cele mai noi subiecte