Acasă CORP & MINTE

CORP & MINTE

În această categorie Corp & Minte puteți citi știri, articole și analize care abordează sferele medicinii generale și alternative, ale cercetării din genetică, ale neuroștiințelor, ale tehnologiilor și materialelor avansate cu aplicații directe în sectorul medical, dar și sfaturi și recomandări de menținere și îmbunătățire a condiției fizice și a stării generale de sănătate. În secolul XXI, domeniul medical înregistrează o evoluție galopantă, de la noi remedii împotriva unor boli extrem de grave (cancer, SIDA, etc.) până la tehnologii inovative (celule stem, editare genetică, etc.), menite a ne îmbunătăți sănătatea și a ne prelungi viața într-un mod nemaiîntâlnit până acum în istoria omenirii. Totodată, cercetătorii fac pași mari în direcția înțelegerii funcționării corpului uman, a organelor și relațiilor dintre ele, precum și a modului de funcționare și de control a creierului. Sunt lucruri care nu ajută doar la găsirea unor modalități mai eficiente de asigurare a sănătății fizice și mentale, ci și elemente esențiale care vor ajuta la evoluția speciei umane. Evoluție care va merge mână în mână cu noile descoperiri din domeniul nanotehnologiei și roboticii, care se speră că vor contribui la îmbunătățirea pe toate planurile a speciei umane, dar și a celorlalte viețuitoare de pe Pământ. În plus, s-ar putea ca Omul 2.0 să fie mult mai pregătit și adaptat pentru călătoriile în spațiu, medicina spațială fiind o știință la începuturi.

Vezi în continuare toate materialele din categoria CORP & MINTE

Un medicament pentru uitare?

Cercetătorii Universității din Montreal susțin că medicamentul denumit metirapon reduce capacitatea creierului de a retrăi sentimentele negative asociate cu amintirile dureroase. Altfel spus, evocarea sau rememorarea acestora din urmă de către pacient este, pur și simplu, blocată.

Neuropsina, „secretul” anxietății

Un traseu biomolecular esențial în traducerea semnalelor de stres din mediu în comportament anxios a fost identificat de o echipă de cercetători din Marea Britanie.

Celulele gliale, „moderatorii” sinapselor

Celulele gliale nu contenesc să-i surprindă pe neurocercetători: un nou studiu realizat la Universitatea Tel Aviv (TAU) a demonstrat rolul crucial jucat de acestea pentru plasticitatea cerebrală, la rândul ei fundamentală pentru toate funcțiile de adaptare, învățare și memorie.

Primul studiu clinic pentru tratamentul bolilor degenerative cu celule stem

În curând, la Milano va debuta primul studiu clinic din lume care-și propune să experimenteze utilizarea celulelor stem în tratamentul paraliziei supranucleare progresive, o boală foarte rară, cunoscută și sub denumirea de „sindrom Steele-Richardson-Olszewski” și de multe ori confundată cu Parkinsonul. Persoanele afectate de acest sindrom au în medie o speranță de viață de 7 ani din momentul în care se manifestă primele semne ale bolii.

Un gel injectabil a reparat inimile porcilor în urma infarcturilor miocardice

Potrivit estimărilor Organizației Mondiale a Sănătății, în fiecare an, la nivel global, afecțiunile cardiovasculare provoacă decesul a peste 17 milioane de persoane. Din aceeași sursă aflăm că România se află pe al treilea loc în lume în privința deceselor cauzate de boli cardiovasculare, raportat la numărul populației.

Neuromarketing – știința care va revoluționa legile comerțului

Sociologi și neurologi europeni derulează în prezent, în cadrul Universității Oxford, din Londra, un studiu asupra “neuromarketingului”, un domeniu relativ recent de analiză a consumatorului și a pieței, care folosește imagistica și tehnologiile de măsurare cerebrală pentru a studia procesele neuronale care determină alegerile cumpărătorilor.

Expunerea la ftalații din produsele de îngrijire personală favorizează obezitatea infantilă

Cercetătorii de la Centrul Medical Mount Sinai din New York au descoperit o legătură între expunerea la ftalaţi şi obezitatea infantilă. Ftalaţii sunt un produs chimic sintetic regăsit în multe din produsele ce ne înconjoară, inclusiv în multe din produsele de îngrijire personală.

O pilulă inteligentă va transmite imagini HD din interiorul corpurilor noastre

O echipă formată din oameni de știință de la Spitalul Universitar Oslo, de la Universitatea din Oslo, de la Universitatea Norvegiană pentru Știință și Tehnologie, de la Stabilimentul Norvegian pentru Cercetare în Apărare și de la alte 22 de instituții, a pus bazele unui proiect numit Melody, care propune ca următoarea generație de camere inteligente tip pilulă să poată transmite imagini video HD din tracturile digestive ale oamenilor.

Creierul, un sistem de telecomunicații

Adaptând metodologia de cercetare utilizată în telecomunicații la studiul creierului, cercetătorii canadieni au au descoperit că timpul scurs între emiterea unui mesaj și altul este reprezintă un indicator valid al activității ariilor cerebrale.

Cea mai rapidă cameră optică va permite observarea în timp real...

Inginerii de la UCLA, coordonați de Bahram Jalali și Dino Di Carlo, au dezavoltat o cameră de filmat capabilă să capteze imagini cu o rată de 36,7 milioane de cadre pe secundă, având un timp de expunere de 27 de picosecunde (27 x 10-12 secunde).

Cele mai noi subiecte