Medicină

Prin medicină înțelegem ”arta de a vindeca”, adică un univers foarte larg de cunoștințe, dedicate studierii corpului omenesc și conservării sănătății acestuia. În principiu, sunt mai multe ramuri: etiologia (studierea cauzelor dereglărilor din corp sau a bolilor), patologia (analizarea manifestărilor clinice și a efectelor asupra corpului), diagnosticul (identificarea problemelor), terapia (tratarea problemelor în vederea însănătoșirii corpului) sau profilaxia (acțiunile de prevenire a îmbolnăvirilor). Știința medicinei se bazează pe multe științe conexe, începând cu anatomia, biologia, fizica sau chimia, până la fiziologie, farmacologie sau radiologie. În funcție de istorie și civilizații, avem două mari categorii ale medicinei: cea modernă (faptică) - fondată pe fapte și dovezi experimentale, specifică lumii occidentale și Europei răsăritene; respectiv medicina alternativă (cum este cea naturistă, de exemplu), practicată în special în zonele nedezvoltate sau în curs de dezvoltare, dar care, în multe situații, produce rezultate bune, ca și cea convențională (bazată pe produse farmaceutice, pe utilizarea statisticii și pe teorii ale studiului clinic). Există două mari categorii de specialități clinice: chirugicale și medicale (de la anestezie și terapie intensivă, boli infecțioase sau cardiologie până la endocrinologie, pediatrie, neurologie sau dermatovenerologie). Pe lângă acestea, mai există specialități paraclinice (de exemplu medicina legală sau epidemiologia), dar și domeniul dentar. Cu alte cuvinte, medicina este un teritoriu extrem de vast, în care noile descoperiri sunt foarte numeroase.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Medicină

suitX Phoenix este cel mai accesibil exoschelet

video
Exoscheletul reprezintă cea mai mare speranță de mobilitate pentru persoanele cu dizabilități fizice. Practic, acesta readuce persoana la o postură bipedă, mult mai avantajoasă...

Cu stomacul gol și inima sănătoasă

Un studiu realizat de cercetătorii de la Intermountain Medical Center Heart Institute, prezentat în cadrul American College of Cardiology, desfășurat la New Orleans, în Statele Unite, a scos în evidență un beneficiu pentru sănătate, mai précis pentru sănătatea inimii, produs de obiceiul de a posti periodic.

Un test de sânge poate indica sexul fetusului la numai șapte...

Un nou test de sânge poate determina sexul unui intrauterin după numai șapte săptămâni de sarcină. Potrivit specialiștilor, rezultatele sunt  extrem de precise dacă examinarea se desfășoară corect.

O pilulă inteligentă va transmite imagini HD din interiorul corpurilor noastre

O echipă formată din oameni de știință de la Spitalul Universitar Oslo, de la Universitatea din Oslo, de la Universitatea Norvegiană pentru Știință și Tehnologie, de la Stabilimentul Norvegian pentru Cercetare în Apărare și de la alte 22 de instituții, a pus bazele unui proiect numit Melody, care propune ca următoarea generație de camere inteligente tip pilulă să poată transmite imagini video HD din tracturile digestive ale oamenilor.

Un potenţial tratament viitor contra infertilităţii: crearea unei infinităţi de ovule

Un studiu al cercetătorilor americani, publicat în revista Nature Medicine, relevă posibilitatea creării unei rezerve nelimitate de ovule umane, în scopul combaterii infertilităţii, cu ajutorul celulelor stem.

Medicamentul derivat dintr-o plantă toxică ucide celulele canceroase

Un medicament experimental derivat dintr-o buruiană otrăvitoare poate circula inofensiv prin fluxul sanguin uman, până când detectează celule canceroase și le neutralizează.

Cercetătorii au identificat un nou tip de celule stem

Biologii de la Universitatea din California în San Francisco (UCSF), coordonați de Somudutta Roy, au descoperit un nou tip de celulă stem intitulată „celulă somatică pluripotentă endogenă” (ePSC).

O femeie poate vedea pentru prima oară în 13 ani, cu...

video

Carmen Torres, o femeie nevăzătoare în vârstă de 58 de ani din SUA, a devenit prima persoană din Florida cu un implant de ochi bionic. Dispozitivul îi permite, pentru prima oară în 13 ani, să vadă lumina și să distingă forme simple, urmând ca, prin antrenament, să observe din ce în ce mai multe detalii din lumea înconjurătoare.

Transplantul de cap – o idee SF sau realitate medicală?

transplantul-de-cap---stiinta-tehnica-1
Atunci când am auzit pentru prima dată despre ideea unui transplant de cap uman, alta decât cea din romanul Frankenstein el englezoaicei Marry Shelley,...

Un test sanguin controversat ar putea prezice durata de viață a...

Un nou test medical programat să asalteze piața din Marea Britanie anul viitor are ca scop informarea pacienților cu privire la durata lor de viață. Firește, un astfel de act nu intră în scenă lipsit de controversă.

Cele mai noi subiecte