Medicină

Prin medicină înțelegem ”arta de a vindeca”, adică un univers foarte larg de cunoștințe, dedicate studierii corpului omenesc și conservării sănătății acestuia. În principiu, sunt mai multe ramuri: etiologia (studierea cauzelor dereglărilor din corp sau a bolilor), patologia (analizarea manifestărilor clinice și a efectelor asupra corpului), diagnosticul (identificarea problemelor), terapia (tratarea problemelor în vederea însănătoșirii corpului) sau profilaxia (acțiunile de prevenire a îmbolnăvirilor). Știința medicinei se bazează pe multe științe conexe, începând cu anatomia, biologia, fizica sau chimia, până la fiziologie, farmacologie sau radiologie. În funcție de istorie și civilizații, avem două mari categorii ale medicinei: cea modernă (faptică) - fondată pe fapte și dovezi experimentale, specifică lumii occidentale și Europei răsăritene; respectiv medicina alternativă (cum este cea naturistă, de exemplu), practicată în special în zonele nedezvoltate sau în curs de dezvoltare, dar care, în multe situații, produce rezultate bune, ca și cea convențională (bazată pe produse farmaceutice, pe utilizarea statisticii și pe teorii ale studiului clinic). Există două mari categorii de specialități clinice: chirugicale și medicale (de la anestezie și terapie intensivă, boli infecțioase sau cardiologie până la endocrinologie, pediatrie, neurologie sau dermatovenerologie). Pe lângă acestea, mai există specialități paraclinice (de exemplu medicina legală sau epidemiologia), dar și domeniul dentar. Cu alte cuvinte, medicina este un teritoriu extrem de vast, în care noile descoperiri sunt foarte numeroase.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Medicină

A Patra Revoluție Industrială: 8 previziuni despre schimbarea lumii

a-patra-revolutie-industriala-davos-stiinta-tehnica-1
Se spune că singura constantă este schimbarea. Se mai spune și că trăim vremuri exponențiale, în care se avansează în salturi. Simțim cu toții...

Cu stomacul gol și inima sănătoasă

Un studiu realizat de cercetătorii de la Intermountain Medical Center Heart Institute, prezentat în cadrul American College of Cardiology, desfășurat la New Orleans, în Statele Unite, a scos în evidență un beneficiu pentru sănătate, mai précis pentru sănătatea inimii, produs de obiceiul de a posti periodic.

Premieră medicală – „Ochiul bionic” poate reda vederea pierdută

În Regatul Unit a fost realizat cu succes un nou implant cu un microcip, numit și „ochi bionic”, redând vederea unui britanic care o pierduse, din cauza retinitei pigmentare, în urmă cu 10 de ani.

Plasticul, folosit pentru înlocuirea și regenerarea oaselor fracturate

Osul artificial, creat cu ajutorul celulelor stem și al unui nou tip de plastic, ar putea fi întrebuințat în viitorul apropiat pentru vindecarea membrelor fracturate.

Au fost efectuaţi primii paşi spre vindecarea paraliziei

În cadrul unui experiment desfăşurat de cercetători elveţieni, publicat în revista Science, şobolanii paralizaţi au putut merge din nou după ce nervii spinali au fost trataţi chimic şi conectaţi la electricitate.

„Scuipatul” ar putea deveni onorabil pentru prima oară în istoria lumii...

Doi sud-coreeni propun înlocuirea testului de sânge pentru stabilirea dignosticului pacienților cu aplicarea salivei celui suspect de a fi contractat un virus gripal, sau o altă boală comună, pe ecranul telefonului mobil cu ecran tactil, spre a îi identifica afecțiunea.

Imprimarea 3D și realitatea augmentată se aliază împotriva virusurilor (Video)

Cele două tehnologii sunt, fiecare, pe val în acest moment, iar acum o combinație între imprimarea 3D și realitatea augmentată îi poate ajuta pe cercetători să configureze medicamente mai eficiente împotriva virusurilor.

Pancreasul, o nouă redută cucerită de cercetătorii români

pancreas-cercetatori-romani-stiinta-tehnica-2
Niciodată nu ar trebui neglijat sau trecut sub tăcere un prilej de a ne mândri că suntem români și de a îi inspira pe...

Un milion de miliarde de miliarde de miliarde de miliarde de...

Este numărul medicamentelor care așteaptă încă să fie descoperite de chimiști, potrivit unui studiu din care reiese că aceștia abia au sintetizat până acum o zecime dintr-un procent al tuturor leacurilor farmaceutice care ar putea fi produse.

Stark Hand – proteza ideală? (VIDEO)

Protezele pentru mâini se încadrează, de obicei, în trei categorii: modele strict cosmetice; cârlige și alți apendici mecanici neconstisitori ce oferă o gamă limitată de mișcări; și versiuni electronice care mimează mai fidel mișcarea naturală a mâinii, dar care costă zeci de mii de dolari.

Cele mai noi subiecte