Medicină

Prin medicină înțelegem ”arta de a vindeca”, adică un univers foarte larg de cunoștințe, dedicate studierii corpului omenesc și conservării sănătății acestuia. În principiu, sunt mai multe ramuri: etiologia (studierea cauzelor dereglărilor din corp sau a bolilor), patologia (analizarea manifestărilor clinice și a efectelor asupra corpului), diagnosticul (identificarea problemelor), terapia (tratarea problemelor în vederea însănătoșirii corpului) sau profilaxia (acțiunile de prevenire a îmbolnăvirilor). Știința medicinei se bazează pe multe științe conexe, începând cu anatomia, biologia, fizica sau chimia, până la fiziologie, farmacologie sau radiologie. În funcție de istorie și civilizații, avem două mari categorii ale medicinei: cea modernă (faptică) - fondată pe fapte și dovezi experimentale, specifică lumii occidentale și Europei răsăritene; respectiv medicina alternativă (cum este cea naturistă, de exemplu), practicată în special în zonele nedezvoltate sau în curs de dezvoltare, dar care, în multe situații, produce rezultate bune, ca și cea convențională (bazată pe produse farmaceutice, pe utilizarea statisticii și pe teorii ale studiului clinic). Există două mari categorii de specialități clinice: chirugicale și medicale (de la anestezie și terapie intensivă, boli infecțioase sau cardiologie până la endocrinologie, pediatrie, neurologie sau dermatovenerologie). Pe lângă acestea, mai există specialități paraclinice (de exemplu medicina legală sau epidemiologia), dar și domeniul dentar. Cu alte cuvinte, medicina este un teritoriu extrem de vast, în care noile descoperiri sunt foarte numeroase.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Medicină

suitX Phoenix este cel mai accesibil exoschelet

video
Exoscheletul reprezintă cea mai mare speranță de mobilitate pentru persoanele cu dizabilități fizice. Practic, acesta readuce persoana la o postură bipedă, mult mai avantajoasă...

Adio lentilelor de contact colorate: ochii căprui pot fi transformaţi definitiv...

Doctorul american Greg Homer, din California,  susţine că poate folosi tehnologia laser pentru transformarea definitivă a ochilor căprui în ochi albaştri.

Fântâna tinereţii? O moleculă nou-descoperită ne poate dubla speranţa de viaţă

Visul tinereţii fără bătrâneţe şi al vieţii fără de moarte bântuie omenirea dintotdeauna. Cercetătorii au descoperit, în cadrul unui studiu publicat în revista Biomaterials, o moleculă formată din 60 de atomi de carbon care poate face acest vis să devină aproape realitate…

Prima clonare umană reușită din România

Revista Știință&Tehnică, în parteniat cu Institutul Max Plancktos, anunță astăzi prima operațiune de clonare umană reușită din România. Cercetătorii de la faimosul institut german au reușit, în cadrul unui experiment secret desfășurat în țara noastră, prima clonare românească umană. Subiectul acesteia a fost colegul nostru, jurnalistul și povestitorul de știință Cristian Român.

Simularea sângelui omenesc pavează drumul către medicina personalizată

Copia virtuală a sângelui unui pacient prelucrată de un computer s-ar putea dovedi utilă pentru cercetători și medici, deoarece le-ar permite acestora să examineze simulări de afecțiuni, așa cum ar fi, spre exemplu, un infarct provocat de un cheag de sânge într-o arteră coronariană bolnavă, verificând posibilitatea ca un medicament precum aspirina să fie eficient în reducerea dimensiunilor unui astfel de cheag într-un caz specific.

Cancerul va fi monitorizat prin microcipuri implantabile

Cipul special proiectat pentru a fi implantat pacienților bolnavi de cancer, în vederea monitorizării constante a  evoluției neoplaziilor, a fost realizat de un grup de ingineri de la Technische Universitaet Munchen (TUM).

Lichidul seminal joacă rolul principal în povestea de dragoste dintre femei...

În anul 2002, psihologii Universității de Stat din New York în Albany au derulat un studiu, publicat în “Arhivele Comportamentului Sexual”, având ca scop cercetarea posibilelor efecte benefice ale spermei asupra stărilor depresive ale femeilor.

O retină a fost creată în laborator cu ajutorul celulelor stem

Retina, o componentă esențială a ochiului și, implicit, a vederii, a fost recreată artificial  de cercetătorii japonezi din celule stem recoltate de la șoareci. Realizarea ar putea face posibile ameliorarea simțului vizual al celor cu defecte de vedere și chiar recăpătarea lui în cazul orbilor.

Celulele albe modificate genetic ar putea ține virusul HIV sub control

Un nou tratament anti-HIV ar putea transforma SIDA dintr-o maladie letală într-una cronică, una ce poate fi ținută sub control și care ar permite persoanelor infectate cu virusul HIV să aibă o durată de viață normală.

Un „nou” medicament ar putea repara neuronii distruși de scleroza multiplă

Scleroza multiplă este o tulburare autoimună care determină componente ale sistemului imunitar să atace mielina - strat care înconjoară axonii neuronilor - la nivel cerebral și vertebral. Prin urmare, majoritatea medicațiilor folosite pentru prevenirea acestui fenomen sunt direcționate către sistemul imunitar. Un nou tratament ar putea folosi acum o abordare diferită: vizarea celulelor stem deja prezente în sistemul nervos al pacienților.

Cele mai noi subiecte