Medicină

Prin medicină înțelegem ”arta de a vindeca”, adică un univers foarte larg de cunoștințe, dedicate studierii corpului omenesc și conservării sănătății acestuia. În principiu, sunt mai multe ramuri: etiologia (studierea cauzelor dereglărilor din corp sau a bolilor), patologia (analizarea manifestărilor clinice și a efectelor asupra corpului), diagnosticul (identificarea problemelor), terapia (tratarea problemelor în vederea însănătoșirii corpului) sau profilaxia (acțiunile de prevenire a îmbolnăvirilor). Știința medicinei se bazează pe multe științe conexe, începând cu anatomia, biologia, fizica sau chimia, până la fiziologie, farmacologie sau radiologie. În funcție de istorie și civilizații, avem două mari categorii ale medicinei: cea modernă (faptică) - fondată pe fapte și dovezi experimentale, specifică lumii occidentale și Europei răsăritene; respectiv medicina alternativă (cum este cea naturistă, de exemplu), practicată în special în zonele nedezvoltate sau în curs de dezvoltare, dar care, în multe situații, produce rezultate bune, ca și cea convențională (bazată pe produse farmaceutice, pe utilizarea statisticii și pe teorii ale studiului clinic). Există două mari categorii de specialități clinice: chirugicale și medicale (de la anestezie și terapie intensivă, boli infecțioase sau cardiologie până la endocrinologie, pediatrie, neurologie sau dermatovenerologie). Pe lângă acestea, mai există specialități paraclinice (de exemplu medicina legală sau epidemiologia), dar și domeniul dentar. Cu alte cuvinte, medicina este un teritoriu extrem de vast, în care noile descoperiri sunt foarte numeroase.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Medicină

În doze mici, resveratrol-ul, conţinut de vinul roşu, poate fi elixirul...

Un nou studiu, publicat în revista Cell Metabolism demonstrează beneficiile resveratrol-ului, conţinut de vinul roşu, asupra metabolismului – în urma unui experiment desfăşurat asupra şoarecilor, s-au lămurit recentele dispute ştiinţifice din jurul acestei molecule.

Avem leacul pentru cancer… aproape

Medicii specialiști ai Centrului German de Cercetare Oncologică (Deutsches Krebsforschungszentrum) și ai Spitalului Universitar Heidelberg au identificat în enzima histona deacetilaza de tip 11 (HDAC 11) o țintă promițătoare pentru terapiile împotriva cancerului, aceasta fiind produsă în cantități extraordinare de celulele canceroase, fie ele mamare, hepatice, sau renale.

Fujitsu identifică venele din palmă cu un senzor mult mai mic...

Japonezii de la Fujitsu tocmai au anunțat lansarea unui nou senzor biometric de identificare a venelor din palmă. Senzorul este cel mai mic de acest tip, dar tocmai a devenit și mai rapid și precis, cu acuratețea de 0,01% răspunsuri fals negative și 0.00008% răspunsuri fals pozitive.

Grafenul tatuat pe dantură ar putea preveni formarea cariilor

Tatuajele electronice promit să contribuie la monitorizarea stării de sănătate a oamenilor în diferite moduri, de la măsurarea tensiunii sau a glicemiei și până la detectarea celulelor canceroase. Acum, un astfel de nanosenzor din grafen montat pe dantură este capabil să detecteze diferitele tipuri de bacterii din salivă, între care și Streptococcus mutans, principala cauză a formării cariilor.

Pas important înspre realizarea unui vaccin anti-Alzheimer

O echipă de cercetători ai Universității Laval, de la Spitalul Central Universitar din Quebec și ai companiei farmaceutice GlaxoSmithKline a descoperit o metodă de stimulare a mecanismelor naturale de apărare ale creierului în cazul pacienților suferinzi de maladia Alzheimer

Primul „vaccin anti-cancer universal” ne dă speranțe mari

Vaccin anti-cancer
Oamenii de știință de la Universitatea din Mainz în Germania au făcut un pas important în direcția dezvoltării a ceea ce ar putea fi...

A fost inventată imprimanta de țesuturi 3D care construiește cartilaje

Cercetătorii americani, de la Institutul de Fizică și de la Universitatea Wake Forest din Carolina de Nord, au dezvoltat o imprimantă hibridă care construiește cartilaje artificiale. Într-o zi, acestea ar putea fi implantate în organismele pacienților accidentați pentru a stimula regenerarea cartilajelor naturale, așa cum sunt, spre exemplu, articulațiile.

Pastilele electronice ajung pe piață

Microcipuri digerabile inserate în medicamente le-ar putea spune, în curând, medicilor dacă pacienții își urmează tratamentele conform prescripțiilor. Este vorba despre primii senzori ingerabili aprobați de Administrația Hranei și a Medicamentelor din SUA (FDA). Pentru unii, aceste dispozitive, produse de Proteus Digital Health, din Redwood City, California, reprezintă începutul erei medicinei digitale.

Senzori miniaturizați pentru monitorizare biomedicală

Realizarea de dispozitive care să permită monitorizarea continuă a principalilor parametri fiziologici reprezintă un obiectiv important pentru specialiștii în echipamente medicale. De curând inginerii de la Universitatea de Stat din Oregon au făcut un important pas înainte în această direcție.

Transplanturile de celule, ţesuturi şi organe de la porci la oameni...

Doi cercetători de la Institutul de Transplant Thomas E. Starzl, din cadrul Universităţii din Pittsburgh, au analizat stadiul de evoluţie al xenotransplanturilor – adică al folosirii de celule, organe şi ţesuturi de la o specie la alta, în speță de la porci la oameni.

Cele mai noi subiecte