O echipă de fizicieni australieni și niponi a realizat în cadrul laboratorului Akira Furusawa, de la Universitatea din Tokyo, prima teleportare, sau primul transfer rapid de informație cuantică (sub forma unor biți de lumină) dintr-un loc în altul, fără a o altera în timpul procesului.

Pentru reușita proiectului, cercetătorii au distrus informația într-un loc și au recreat-o în altul. Implicațiile sunt departe de a ne duce cu gândul la teleportarea obiectelor sau a ființelor, dar ar putea însemna un pas important spre construirea computerelor cuantice, sigure și eficiente.

Experimentul a avut loc ca un soi de aplicare a principiului “Pisicii lui Schrödinger”, oamenii de știință studiind biți de lumină aflați în starea de superpoziție, adică în două faze diferite simultan. Fizicienii au produs transferul de informație cuantică fără să o miște fizic. A fost distrusă într-un loc și instantaneu “resuscitată” în altul, neschimbată.

Performanța este notabilă, întrucât experimente anterioare ce au vizat teleportarea erau fie foarte încete, fie determinau pierderi de informație. Probabil, succesul se datorează și amestecului copleșitor de tehnici de manipulare cuantică permise de dispozitivul folosit, intitulat Teleporter. Rezultatele pavează drumul către era transmisiunilor rapide și de mare fidelitate a unor volume uriașe de informații, prin rețele de comunicații cuantice.

În locul clasicului sistem binar, care codifică orice informație în secvențe consecutive de 1 și 0, computerele cuantice stochează datele sub formă de biți cuantici, sau qubiți, de natură să reprezinte simultan 1 și 0. Această superpoziție le va permite computerelor să rezolve multiple probleme în același timp, cu radament crescut.

În cadrul experimentului coordonat de Noriyuki Lee, de la Universitatea din Tokyo, echipa de cercetători s-a bazat pe acea trăsătură a unor particule care, chiar dezbinate și separate de distanțe mari, rămân totuși conectate și înt-un raport de influență reciprocă. Fizicienii au conectat o undă luminoasă la o astfel de pereche de particule în cadrul dispozitivului folosit, după care au anulat una și o particulă. Cea rămasă a păstrat informațiile exacte ale undei de lumină, făcând posibilă reconstruirea sa.