Cerectătorii de la Universitatea din Texas, Southwestern Medical Center, SUA, au reuşit să descrie pentru prima oară mecanismele prin care centrul memoriei din creier se „repară” după traume severe.

Studiul a fost publicat în Journal of Neuroscience. Dr. Steven G. Kernie, unul dintre autorii studiului arăta pe siteul Universităţii din Texas, că centrul memoriei se găseşte într-o zonă din creier numită hipocampus. În cazul unor leziuni severe, celulele stem adulte care sunt localizate în hipocampus se activează şi se transformă în neuroni funcţionali, care „repară” leziunea. În cazul oamenilor leziuni care pot afecta hipocampul sunt des întâlnite în cazul sporturilor de contact (cum ar fi boxul), sau în cazul militarilor aflaţi în acţiune. Kernie a mai spus: „Am descoperit că celulele stem neuronale sunt activate de apariţia leziunii şi remodelează zona afectată prin generarea de noi neuroni. Am descoperit că această activare este necesară pentru recuperarea [memoriei]”.

Pentru a ajunge la această concluzie au fost folosiţi şoareci modificaţi genetic la care procesul de activare al celulelor stem neuronale era dezactivat atunci când aceştia sunt expuşi unei substanţe nedăunătoare, numită ganciclovir. Şoarecii au fost împărţiţi în patru grupe, fiecare dintre ele fiind supuse unor intervenţii chirurgicale care imitau leziuni ale hipocampului sau, pur şi simplu, li se provocau leziuni corticale controlate care mimau afecţiuni moderate şi severe ale capului. Două dintre aceste grupuri au fost expuse la ganciclovir.

Au urmat apoi teste de memorie (a fost folosit testul Morris al labirintului), la o lună după intervenţie, timp în care celule stem neuronale ar fi trebuit să repare zonele afectate. În urma testelor s-a constatat că abilitatea motorie a şoarecilor nu a fost afectată, dar, în cazul şoarecilor expuşi la ganciclovir s-a remarcat o scădere semnificativă a capacităţii de memorare.

Rezultatele acestui studiu sunt foarte importante, deschizând calea pentru a fi căutate medicamente capabile să stimuleze transformarea celulelor stem din hipocampus, pentru a restaura memoria pierdută în urma unor leziuni cerebrale.