Astăzi vom face un mic exerciţiu de imaginaţie şi ne vom întreba ce s-ar fi întâmplat dacă dinozaurii ar mai fi trăit. Potrivit unor cercetători, ei chiar trăiesc printre noi, multe dintre păsările contemporane fiind urmaşii acestora, dar nu despre aceste mici zburătoare este vorba, ci despre uriaşii reptilieni ai vremurilor preistorice.

Revenind la povestea noastră, oamenii de ştiinţă încearcă clonarea speciilor demult dispărute , cu ajutorul mostrelor ADN. De exemplu, în Japonia, se încearcă clonarea unui mamut, dispărut de „doar” 8.000 de ani. Dar, majoritatea speciilor de dinozauri au dispărut de pe suprafaţa terestră de mult mai mult timp, de circa 65 milioane ani, astfel că şansele de găsire a unor de mostre ADN sunt minuscule. Ca să nu mai vorbim de faptul că şi dacă dinozaurii ar fi înviaţi, sistemul lor imunitar nu ar face faţă bacteriilor, fungilor şi virusurilor actuale. Astfel, ocazia de a ne întâlni în trafic ori măcar la o grădină zoologică cu vreun Tyrannosaurus Rex este cam inexistentă.

Având în vedere cele de mai sus, scenariul următor este unul pur science-fiction. Să presupunem că meteoritul Chicxulub nu ar fi lovit Terra în urmă cu 65 milioane ani. Impactul acestuia cu planeta noastră a dus la sfârşitul erei dinozaurilor şi astfel la deschiderea drumului evolutiv al mamiferelor, care nu ar fi avut nicio şansă printre fioroasele creaturi. După dispariţia acestora, au apărut speciile din care îşi trag originea toate mamiferele, din care, încet-încet s-au dezvoltat şi primatele, totuși cu mult înainte ca orice fiinţă care să aducă cu strămoşul omului să apară.

Nu putem afirma cu certitudine dacă oamenii ar fi apărut sau nu până la urmă fără extincţia dinozaurilor. Dar, este foarte probabil ca, în lipsa impactului cu meteoritul, dinozaurii să mai fi trăit şi azi, iar mamiferele să fie nişte creaturi mici şi involuate.

Pe de altă parte, altă catastrofă, care a avut loc cu 250 milioane ani în urmă şi care marchează demarcaţia între perioadele geologice Permian şi Triassic, a permis afirmarea dinozaurilor. Astfel că este foarte posibil ca și dacă Chicxulub nu ar fi lovit planeta, o altă calamitate să fi cauzat extincţia lor şi să fi creat şansa de evoluţie a mamiferelor ori, poate, cine ştie, întreaga evoluţie a speciilor pe Terra ar fi avut un curs diferit.

Este posibilă şi o altă versiune a scenariului – având în vedere faptul că lucruri aparent nesemnificative, precum mici schimbări climatice sau ale compoziţiei atmosferice, pot cauza adaptarea ori dispariţia unor specii, este probabil să se fi putut atinge un echilibru ecologic între mamifere şi giganticele reptile, care să le fi permis să trăiască concomitent.