Mars Express, prima sondă trimisă vreodată de Agenția Spațială Europeană (ESA) înspre Marte, a transmis la bază dovezi concludente ale faptului că planeta roșie a găzduit cândva un enorm ocean în regiunea nordică. Radarul sondei a detectat sedimente reminiscente tipice unui fund oceanic în limitele unor granițe cărora li s-a atribuit și în trecut un posibil statut de țărmuri.

Doi ani de date colectate cu ajutorul radarului Marsis (Radar Marțian Avansat pentru Ionosferă și Subsuprafață), capabil să pătrundă în solul planetei până la adâncimea de 60 – 80 de metri, au fost analizate de cercetătorii Universității din California, alături de speciașiștii Institutului de Planetologie și de Astrofizică din Grenoble, Franța.

Echipa a descoperit, la adâncimile cu pricina, că plaiurile nordice ale planetei Marte sunt caracterizate de un material de mică densitate, pe care l-au interpretat ca fiind depozite sedimentare, un nou indiciu puternic în sprijinul ideii că spațiul respectiv a fost cândva ocupat de un ocean.

Ideea existenței apei pe Marte nu este de factură recentă, dar noua descoperire vine ca una dintre cele mai importante dovezi ale existenței unui ocean în trecutul planetei roșii, indicând că apa a jucat un rol în istoria geologică a lui Marte.

Se crede că planeta vecină a găzduit două oceane în toată existența sa. Unul, acum patru miliarde de ani, atunci când existau condiții termice mai ridicate, și celălalt acum trei miliarde de ani, atunci când gheața de sub suprafață s-a topit în urma unui impact major. Acest din urmă ocean ar fi existat doar pentru puțin timp, rezistând numai un milion de ani sau mai puțin înainte să înghețe, sau să se evapore, potrivit estimărilor astronomilor.

Referitor la posibile forme de viață pe Marte, analizele de sol sugerează că suprafața plentei este extrem de aridă de sute de milioane de ani, făcând mediul de aici mult prea ostil pentru supraviețuirea oricărei forme de viață.

Medie 4 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 1