Cercetătorii de la Centrul Medical Mount Sinai din New York au descoperit o legătură între expunerea la ftalaţi şi obezitatea infantilă. Ftalaţii sunt un produs chimic sintetic regăsit în multe din produsele ce ne înconjoară, inclusiv în multe din produsele de îngrijire personală.

Pe lângă factorii cunoscuţi de favorizare a obezităţii, precum alimentaţia proastă şi lipsa activităţii fizice, din ce în ce mai mulţi oameni de ştiinţă sugerează că substanţele chimice regăsite în mediu, printre care şi ftalaţii, joacă un rol important în creşterea ratei obezităţii infantile.

Studiul, realizat de cercetătorii de la Mount Sinai şi publicat în revista Environmental Research, a fost primul care a analizat legătura directă dintre expunerea la ftalaţi şi obezitatea copiilor.

Savanţii au măsurat concentraţia de ftalaţi în urina unui număr de 387 copii afro-americani şi hispanici supraponderali din New York şi au efectuat măsurători corporale cu privire la indicele de masă corporală (IMC), înălţime şi circumferinţa taliei după un an.

Testele de urină au arătat că peste 97% dintre subiecţi au fost expuşi la ftalaţii cu greutate moleculară mică, regăsiţi în mod obişnuit în produsele de îngrijire personală, precum parfumuri, creme şi loţiuni cosmetice.

Totodată, echipa de cercetători a găsit o legătură între concentraţiile acestui tip de ftalaţi şi IMC şi circumferinţă abdominală ridicată la copiii supraponderali. De exemplu, IMC-ul fetelor supraponderale, care au avut cea mai mare expunere la monoetil ftalat (MEP), era cu 10% mai mare decât al celor cu cea mai mică expunere la această substanţă.

Procentajul copiilor obezi în vârstă de 6-11 ani din Statele Unite a crescut de la 7% în 1980 la peste 40% în 2008, în timp ce peste 15% dintre copiii americani cu vârste între 6-19 ani sunt obezi. În New York, situaţia stă şi mai prost, peste 20% dintre copiii din şcolile publice suferind de obezitate.