Razele cosmice s-ar putea afla la baza formării de nori în atmosfera terestră și a variațiilor climatice: aceasta nu este o idee pseudo-științifică bizară, ci o teorie pe care cercetătorii de la CERN încearcă s-o demonstreze.

Se știe de circa un secol faptul că Terra este în mod constant bombardată de particule încărcate provenite din spațiu: este vorba în special de protoni produși de supernove. Odată ajunși în atmosferă, acești protoni pot ioniza compuși volatili, determinându-i să se condenseze în picături transportate de vânt, sau aerosoli. Cantitatea de raze cosmice care ajung pe Terra depinde de Soare: atunci când steaua noastră emite multă radiație, câmpul său magnetic acționează ca un soi de ecran, diminuând expunerea la fluxul de particule încărcate.

În cadrul comunității științifice nu există totuși un acord asupra faptului că razele cosmice ar putea avea un rol important în formarea de nori și în schimbările climatice. Încă din anii `90, unii cercetători au sugerat că o intensă activitate solară ar avea capacitatea de a diminua nivelurile razelor cosmice și cu ele și „pătura” de nori a Terrei, având drept consecință o încălzire a planetei. Alții însă, cred că nu ar exista nicio dovadă a unei asemenea corelații.

Pentru a elucida odată pentru totdeauna mecanismele de bază prin care razele cosmice pot influența chimia atmosferei,  o echipă de cercetători condusă de Jasper Kirkby a demarat experimentul denumit „Cosmics Leaving Outdoor Droplets” (CLOUD). Potrivit rezultatelor preliminare obținute la CERN, protonii cu energie înaltă reușesc să crească producția de particule de dimensiuni nanometrice în atmosfera gazoasă cu un factor 10, dar această valoare nu este considerată una suficientă să influențeze condensarea norilor.

„Pentru moment nu putem trage concluzii definitive cu privire la un posibil efect al razelor cosmice asupra norilor și a climei, dar este un prim pas foarte important”, a comentat Kirkby.
Sursa: Le Scienze