O echipă internațională de cercetători, coordonată de Institutul de Medicină Regenerativă și Biologie cu Celule Stem din India, a izolat o proteină cristalizată din tractul digestiv al unei specii de gândaci, deoarece aceasta are o valoare energetică foarte mare – este de câteva ori mai hrănitoare decât proteina din laptele de vacă. Specialiștii consideră că ea ar putea fi răspunsul pentru satisfacerea necesităților alimentare ale populației crescânde, în viitor.

Știm cum sună noțiunea de „lapte de gândac” și, într-adevăr, majoritatea acestor insecte nu produc așa ceva, dar Diploptera punctate, de-altfel singurul gândac cunoscut care naște pui vii, a fost observat eliberând un soi de „lapte”, care conține cristale proteice, pentru a-și hrăni odraslele.

Faptul că o insectă produce lapte este fascinant, dar și mai fascinant a fost pentru specialiști să descopere că o singură proteină din această substanță conține de peste trei ori cantitatea de energie dintr-o masă echivalentă de lapte de bivoliță – la rândul său mai bogat în calorii decât laptele de consum obișnuit, de vacă.

Desigur, mulsul unor gândaci nu este maniera cea mai potrivită pentru a recolta această resursă, așadar echipa de cercetători a decis să descifreze genele responsabile de producerea cristalelor proteice cu pricina pentru a testa posibilitatea replicării lor în laborator. Aceste cristale sunt precum un aliment complet – conțin proteine, glucide și lipide, precum și toți aminoacizii esențiali.

Potrivit cercetătorilor, nu numai că acest lapte este o sursă bogată de calorii și nutrienți, ci are și eliberare lentă. Pe măsură ce proteina din lapte este digerată, cristalul eliberează și mai multă proteină la o rată echivalentă pentru a continua digestia. Deci vorbim despre un posibil aliment complet, bogat în calorii și cu eliberare lentă.

Este limpede că această sursă densă de proteină nu se va adresa niciodată celor care sunt la dietă și în general nu va fi necesară în cazul majorității dietelor occidentale, în care deja se consumă mult prea multe calorii. Dar, pentru populația țărilor sărace, care se chinuie să consume minimul de hrană zilnic necesar, se poate dovedi o metodă accesibilă de a obține caloriile și nutrienții necesari, funcționând ca un supliment proteic fantastic.

Acum, cercetătorii au descifrat secvența genetică a proteinei și speră să poată produce, cu ajutorul drojdiilor, aceste cristale în cantități mult mai mari.