Un nou studiu, realizat de o echipă de cercetători de la Beth Israel Deaconess Medical Center și Harvard Medical School, a reușit să descifreze mecanismele neurologice ale acțiunii anti-obezitate a leptinei.

În creier, leptina are o acțiune de inhibare a poftei de mâncare, dar până acum mecanismele neurologice ale acestui fenomen nu erau pe deplin cunoscute. „Leptina este un hormon secretat de celulele adipoase și acționează asupra unor receptori specifici prezenți în creier, pentru a inhiba aportul de hrană și a încuraja consumul de energie. Cu toate acestea, în pofida cercetărilor intense, până acum existau foarte puține date despre neuronii sensibili la acțiunea acestui hormon”, a explicat Bradford B. Lowell, cercetător la Beth Israel Deaconess Medical Centerși Harvard Medical School, unul dintre coordonatorii studiului, recent publicat în revista Neuron.

Anterior, studii realizate atât de echipa lui Lowel, cât și de altele, au identificat în nucleul arcuat (una dintre structurile în care este împărțit hipotalamusul), elementele esențiale ale controlului obezității: în mod deosebit, neuronii pro-opiomelanocortin (POMC) – cu rol dovedit în suprimarea apetitului – se găsesc în zona respectivă. Totuși, deși mulți neuroni POMC exprimă receptori pentru leptină, acțiunea directă a acestui hormon asupra lor nu pare totuși a juca un rol decisiv în mecanismele de reglare a greutății, ceea ce implică existența altor neuroni răspunzători de acțiunea anti-obezitate a leptinei.

În cadrul noului studiu, Lowell și colegii lui au adoptat o abordare inovativă pentru identificarea neuronilor care joacă un rol decisiv în combaterea obezității. „Rezultatul notabil este faptul că am dovedit că aceste efecte sunt mediate preponderent de neuronii GABAergici, în timp ce acțiunea celor glutamatergici nu este decât una secundară”, a precizat cercetătorul  Linh Vong. De asemenea, s-a clarificat și faptul că neuronii GABAergici sunt la originea neuronilor POMC și că, reacționând la leptină, neuronii GABA devin mai puțin activi; dimpotrivă, o reducere a nivelurilor de leptină, care survine de exemplu atunci când o persoană ține post, crește activitatea acestor neuroni GABAergici.

În ansamblu, rezultatele studiului susțin ipoteza că rolul modulării neuronilor GABA ar reprezenta un aspect crucial al acțiunii leptinei.

Sursa: Le Scienze