În centrul galaxiei noastre se află o mare gaură neagră, numită Sagitarius A*. Cu ajutorul telescopului Chandra, cercetătorii NASA au detectat semnale în raze X, cu o durată de câteva ore şi o intensitate de 100 de ori mai mare decât cea obişnuită.

Sagitarius A*  (Sgr A*), aflată în chiar nucleul Căii Lactee, este înconjurată de miliarde de asteroizi şi comete, iar aceste emisii pot proveni, potrivit savanţilor, din „înghiţirea” şi vaporizarea acestor corpuri aflate în apropierea sa.

Semnalele au fost detectate şi de Telescopul Foarte Mare (VLT) al ESO, din Chile şi par a proveni din absorbirea unor corpuri cereşti cu diametre de până la aproape 20 km.

Asteroizii care se aventurează prea aproape de gigantica gaură neagră, ce are o masă estimată de 500.000 de ori mai mare decât Soarele (500.000 de mase solare), sunt vaporizaţi instantaneu atunci când trec razant prin cercul subţire de gaz fierbinte, la fel ca atunci când se aprind la intrarea în atmosfera terestră.

Nu este exclus ca Sgr A* să înghită şi planete, atunci când acestea sunt aruncate prea aproape de ea, însă acest fenomen se petrece mult mai rar. Cercetătorii consideră că o puternică emisie de raze X, ce a avut loc în urmă cu o sută de ani a fost cauzată de absorbţia unei planete de către această gaură neagră.

În cursul acestui an, NASA a programat noi observaţii cu ajutorul Chandra ale găurii negre Sgr A* pentru a obţine informaţii importante legate de frecvenţa şi luminozitatea emisiilor, ce ar putea ajuta la înţelegerea modului de formare a asteroizilor şi planetelor într-un mediu atât de ostil.

Foto: NASA