Dezvoltați de specialiștii de la Universitatea din California în San Diego, nano-bureții imită globulele roșii (cunoscute si sub denumirea de eritrocite sau hematii) și sunt capabili să absoarbă toxinele letale – inclusiv veninul de șarpe și bacteriile – din fluxul sanguin.

Nano-bureții sunt creați dintr-un miez polimeric biocompatibil, îmbrăcat în segmente de membrane ale hematiilor gazdei. Acest înveliș manipulează sistemul imunitar să aloce bureților identitatea propriilor globule roșii ale organismului, neatacându-i. Deaorece fiecare nano-burete este de 3.000 de ori mai mic decât o eritrocită, membrana recoltată de la o celulă furnizează destulă „materie primă” pentru croirea „hainelor” a mii de bureței.

Injectați în fluxul sanguin, bureții minusculi atrag „toxinele care distrug celulele prin formarea de pori”, întocmai asemenea globulelor roșii. Astfel de toxine sunt produse nu doar de către veninul șerpilor, arahnidelor și al insectelor, dar și de bacterii precum MRSA (o varietate recentă de bacterie de Stafilococus aureus, caracterizată prin rezistența sa la agenți antibiotici, potrivit Wikipedia) și E. coli. Aceste bacterii ucid celulele prin perforarea membranelor lor externe.

Soluția este injectarea unui număr atât de mare de nano-bureți încât să depășească numeric globulele roșii autentice din circuitul sanguin. Rezultatul este că majoritatea toxinelor se atașează de bureți, neglijând celulele. Apoi, bureții microscopici purtători de toxină sunt transportați către ficat, acolo unde atât polimerul cât și toxinele sunt metabolizate în siguranță, fără efecte nedorite asupra organismului.

În experimentele de laborator, 89% dintre șoareci au supraviețuit unor doze letale de toxină alfa-hemolizină din MRSA, dacă li s-au inoculat anterior nano-bureții. Cifra a scăzut la 44% atunci când bureții au fost injectați după expunerea la toxină.

Una dintre celelalte caracteristici pozitive ale nano-bureților este faptul că în forma lor brută pot neutraliza o varietate de toxine – alte antidoturi trebuie sintetizate spefic pentru a absorbi anumite toxine, până acum nefiind descoperită o altă substanță la fel de eficientă împotriva unei game atât de largi de substanțe toxice precum bureții microscopici.