Revoluția materiei

Sfântul Graal promis, o știință creată pentru nevoile societății viitorului, nanotehnologia este o platformă tehnologică de manipulare a materialelor la nivel atomic și molecular. Rezultatele sunt atât de mici, încât nu se văd la un microscop obișnuit: un nano are un raport de unu la un miliard dintr-un metru.

suplimente-alimentare-carbune-vegetal-nanometric-stiinta-tehnica-1
Un nanometru este la fel de mic față de o minge de tenis pe cât de mică este o minge de tenis față de Pământ

Raportând la realitatea tangibilă, o persoană normală poate merge pe jos 32 de kilometri într-o zi; dacă am micșora-o la înălțimea unui nanometru, ar străbate o distanță echivalentă cu lungimea unei bancnote de 1 dolar în… 24 ani.

Cu toate acestea, „nano” înseamnă mult mai mult decât doar mic. Cercetătorul R. Ravichandran arată într-un raport publicat de International Journal of Green Nanotechnology: Physics and Chemistry (*) că:

Proprietățile fizice și chimice ale nanomaterialelor, cum ar fi culoarea, solubilitatea, punctele forte și reactivitatea chimică pot fi destul de diferite de aceleași la scală mai mare

Dimensiunea lor exponențial redusă le conferă o mobilitate extraordinară – în corpul uman, de exemplu, o nanoparticulă trece cu ușurință prin bariere inaccesibile particulelelor mai mari.

(*) R. Ravichandran (2010) Nanotechnology Applications in Food and Food Processing: Innovative Green Approaches, Opportunities and Uncertainties for Global Market, International Journal of Green Nanotechnology: Physics and Chemistry, 1:2, P72-P96, DOI: 10.1080/19430871003684440

Cui îi este frică de nanotehnologie?

Amintiți-vă de science-fiction-ul de ieri, azi în viața noastră, dacă ne gândim doar la telefoanele mobile sau GPS. Când oamenii aud despre nanotehnologia organică, apare îngrijorarea că ajung să consume produse „fabricate”.

suplimente-alimentare-carbune-vegetal-nanometric-stiinta-tehnica-2
Nanotehnologia reprezintă noua etapă în inovarea din medicină și sănătate

Ce nu realizează ei este că nanotehnologia e de mult aici. Nanomaterialele au intrat pe piață în 2005 și expunerea consumatorilor la nanoparticule în produsele de zi cu zi a crescut încontinuu de atunci (loțiunile de protecție solară, ambalajele inteligente), iar noua disciplină științică e privită ca o sursă majoră de inovare și de către industria farmaceutică, dar și de industria suplimentelor alimentare.

Un supliment alimentar este de obicei un nutrient, precum vitaminele sau mineralele, administrat sub formă de pastilă sau bautură. Suplimentele alimentare nu sunt menite să vindece boli sau să înlocuiască un regim alimentar și un stil de viață echilibrat. Vrând să asigure cât mai multe beneficii utilizatorilor lor, multe din suplimentele existente pe piață combină câteodată chiar și 20 de ingrediente naturale. Efectul lor, însă, e aproape nul.

Ca să asigure beneficiile promise, o pastilă de o asemenea putere ar trebui să aibă măcar dimensiunea unei mingi de tenis. Și aici intervine nanotehnologia, cu potențialul său fascinant. Studiind diferențele, oamenii de știință descoperă astăzi modalități mai eficiente de a oferi substanțe nutritive esențiale celulelor ce au nevoie de ele.

Aplicațiile nanotehnologiei în suplimente alimentare

Noile suplimente alimentare vin puternic din urmă cu aplicații promiţătoare bazate pe cărbuni vegetali nanometrici. Descoperiți recent, anumiți cărbuni vegetali nanometrici amplifică procesul natural de antioxidare până la nivelul optim, încetinind astfel îmbătrânirea.

Potențialul lor de catalizare în raport cu hrana zilnică este semnificativ crescut, facilitând transportul oxigenului și nutrienților esențiali la nivel celular. De ce contează asta? Organismul uman nu-și obține din alimentație (fructele și legumele proaspete, germenii de grâu etc.) cantitatea suficientă de antioxidanți cu care să înlăture în permanență radicalii liberi (efectele nocive ale stresului, poluării, fumatului, radiațiilor, alimentației…).

suplimente-alimentare-carbune-vegetal-nanometric-stiinta-tehnica-3
Noile suplimente alimentare pe bază de cărbuni vegetali nanometrici vin cu multe avantaje

Pe scara ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), test standard de laborator care cuantifică „capacitatea antioxidantă totală” (CAT) a unui aliment, corpul uman ar trebuie să ajungă la un optim de 6.000 de unități zilnic. Imaginați-vă că o celulă primește aproximativ 10.000 de atacuri pe zi de la radicalii liberi, iar corpul uman are miliarde de celule de apărat. Mica fracțiune rămasă nereparată crește de-a lungul anilor și poate ajunge să scoată din funcțiune organe întregi.

Aceste distrugeri cumulative în timp constituie o cauză importantă a îmbătrânirii premature, precum și a tulburărilor și bolilor cronice legate de bătrânețe. Iată de ce, când absorbția de nutrienți e ridicată, sistemul imunitar reușeste să lupte înzecit cu radicalii liberi. Regenerarea celulară crește odată cu gradul de oxigenare a  organismului – sângele circulă mai bine și ajunge mai usor la periferii, iar efectele imbătrânirii sunt stagnate.

Beneficii pe termen lung

Nanotehnologia are un viitor strălucit în față și oamenii de știință fac progrese în mod constant. În următorii 20 de ani, nanotehnologia va atinge viața aproape fiecărei persoane de pe planetă. Beneficiile potențiale sunt enorme.

În afară de căutarea tinereții fără bătrânețe, tema perpetuă a umanității,  expusă sub diverse forme la mai toate popoarele lumii încă de la începurile istoriei, următorul mare pariu al nanotehnologiei este izolarea, diagnosticarea cu acuratețe și tratarea cancerului.