Nu este nici pe departe o glumă. Din urină, prin tehnici de inginerie genetică au fost obținuți neuroni funcționali.

De mai multă vreme, celule mature (mai exact fibroblastele) au putut să fie convertite în celule stem pluripotente (induced pluripotent stem – iPS). Primul cercetător care a reușit această performanță a fost japonezul Shinya Yamanaka, care a și luat Premiul Nobel în 2012 pentru această performanță.

O echipă de cercetători chinezi de la Institutul pentru Biomedicină și Sănatate Guangzhou, parte a Academiei de Științe a Chinei, au mers ceva mai departe cu reprogramarea celulelor. Ei constataseră că celulele epiteliale renale, care se găsesc și în urină, pot fi convertite în celule stem pluripotente. În primele încercări ei au folosit retrovirusuri pentru a insera genele necesare pentru această convertire, o tehnică devenită deja clasică. Această metodă alterează structura genetică a celulelor (secvențe genetice ale retrovirusului rămân în structura genetică a celulei convertite), făcând ca evoluția viitoare a lor să fie mai puțin previzibilă.

Într-un studiu publicat de Nature Methods, cercetătorii chinezi au arătat că au reușit să folosească alți vectori pentru modificarea genelor necesare pentru transformarea celulelor epiteliale renale, extrase din urină, în celule stem pluripotente, astfel încât structura genetică a noilor celule să nu fie afectată. Timpul de conversie a fost de numai 12 zile, jumătate din perioada necesară pentru a produce în mod uzual celule stem pluripotente.

În etapa următoare, celule stem pluripotente astfel obținute au fost plasate într-un mediu de cultură, folosit uzual pentru studiul neuronilor. Ei au constatat că aceste celule stem pluripotente s-au transformat în neuroni funcționali.

În cea de-a treia etapă, celulele stem pluripotente (obținute prin conversia celulelor renale epiteliale extrase din urină) au fost transplantați în creierul unor șoareci nou născuți. După patru săptămâni creierul acestora a fost analizat și s-a putut constata că acestea s-au convertit în neuroni funcționali, care s-au integrat bine în structura creierului.

Noua metodă de producere a celulelor stem pluripotente pare a fi extrem de promițătoare pentru elaborarea de tehnici care pot fi aplicate pentru a rezolva unele afecțiuni umane.

Surs: Nature Methods, Nature,