În anul 2016 o sondă spațială va decola, pentru a recolta eșantioane din asteroidul 1999 RQ36.

Această misiune, denumită OSIRIS – REx (Origins-Spectral Interpretation-Resource Identification-Security-Regolith Explorer). Trebuie să precizăm că misiunea face parte dintr-un program mai mai amplu al NASA, care poartă numele de Origins, în cadrul căruia sunt programate mai multe misiuni cu ajutorul cărora să fie căutate răspunsuri la întrebările legate de formarea Sistemului Solar. Referitor la această misiune, Charlie Bolden, administratorul NASA, spunea: ”Este un pas important pentru îndeplinirea obiectivelor subliniate de Președintele Obama, prin care trebuie să trecem dincolo de vecinătatea Pământului și să începem explorarea spațiului îndepărtat”.

Misiunea OSIRIS-REx a fost selectată după analiza a trei propuneri pentru misiuni științifice din cadrul proiectului Origins. Celelalte două misiuni aveau în vedere recoltarea de eșantioane de pe fața invizibilă a Lunii și, respective, debarcarea pe suprafața planetei Venus.

Asteroizii sunt rămășițe ale norului de gaz și praf din care s-au format planetele Sistemului Solar. Din acest motiv ei conțin materialul primordial care ne-ar putea oferi răspunsuri legate de nașterea Sistemului Solar.

După lansarea din 2016, sonda OSIRIS-REx va călători prin spațiu timp de patru ani și, în 2020, se va întâlni cu asteroidul 1999 RQ36. Ajunsă la o distanță de circa cinci km de ținta sa, sonda va demara un program de șase luni care are drept obiectiv o cartografiere detaliată a asteroidului. Echipa de oameni de știință de la sol va alege locul din care sonda va extrage un eșantion de material. După ce decizia va fi luată, va începe o procedură de apropiere lentă de asteroid iar un braț extensibil va recolta eșantioane de pe suprafața acestuia. Vor fi recoltate circa 60 de grame de material asteroidal. Va urma apoi întoarcerea către casă. Sonda va reveni pe Terra în 2023. Eșantionul, depozitat într-o capsulă specială, va ateriza în Utah, după care va urma analiza în detaliu a compoziției sale în laboratoare specializate.

Jim Green, director al Departamentului de Științe Planetare al NASA: ”Acest asteroid [din care vom recolta eșantionul] este o capsulă a timpului din vremea nașterii Sistemului Solar care ne va deschide poarta către o nouă eră în explorarea spațială”. Un alt obiectiv al misiunii îl reprezintă măsurarea cu precizie al efectului Yarkovski. Acest efect este rezultatul acțiunii radiației solare asupra asteroridului. Acesta absoarbe lumina de la Soare după care o reemite sub formă de radiații infraroșii, ceea ce duce la apariția unei mici forțe de tracțiune, care modifcă orbita asteroidului. Valoarea acestei forțe, deși extreme de mică, depinde de mai mulți parametric, cum ar fi: forma asteroidului, structura sa, rotația în jurul propriei axe etc. Determinarea precisă a valorii efectului Yarkovski ”ne va ajuta să dezvoltăm metode mai precise de urmărire a asteroizilor”, declara Jim Green.

Costul misiunii, fără cheltuielile cu lansatorul, este de circa 800 milioane de dolari.

Sursa: NASA