Gigantul japonez Sony a dezvelit săptămâna trecută, în cadrul expoziției Eco-Products, din Tokio, un prototip de baterie care transformă hârtia în zahăr, pe care îl folosește apoi cu rol de combustibil pentru a genera electricitate.

Potrivit echipei din spatele acestui proiect, dacă inovația ar ajunge pe piață, publicul larg și-ar putea alimenta atunci dispozitivele mobile cu ajutorul diferitelor deșeuri din hârtie și carton. În plus, acest tip de baterie bio este prietenos cu mediul, nefolosind metale sau substanțe chimice periculoase, motiv pentru care se bucură și de susținerea organizației ecologiste Greenpeace.

În cadrul expoziției de produse eco, angajații Sony i-au invitat pe curioși să introducă bucăți mici de ziar și de carton într-un lichid compus din apă și enzime și apoi să agite recipientul în care se afla acesta. Echipamentul era conectat la un mic ventilator, care a început să se învârtă câteva minute mai târziu.

Principiul de funcționare al tehnologiei constă în faptul că enzima numită „celulază” (nu celuloză) este folosită pentru a descompune materialele pe bază de celuloză în zahăr/glucoză. Acestea sunt apoi amestecate cu oxigen și cu alte enzime care transformă materialul în electroni și în ioni de hidrogen.

Primii sunt folosiți de baterie pentru a genera electricitate. Ca produse secundare, sistemul eliberează apă și gluconolactonă, produs folosit în general în industria de cosmetice. Cercetătorii implicați în proiect au asemuit mecanismul cu cel biologic folosit de furnicile albe și de termite prin care digeră lemnul, transformându-l în energie.

Cartonul din componența unei felicitări de sărbători este de ajuns, spre exemplu, pentru a alimenta un ventilator mic, sau chiar mp3-playere, cu ajutorul noii baterii eco. Tehnologia se află la primele niveluri de existență, dar oferă perspective fascinante pentru viitor, crede Yuichi Tokita, cercetător în cadrul Laboratorului de Cercetare Avansată a Materialelor,  de la Sony.

Desigur, inginerii niponi nu sunt singuri care explorează conceptul bateriilor alimentate cu hârtie. În 2009, o echipă de cercetători de la Universitatea Stanford a creat un fel de baterie prin învelirea straturilor de hârtie cu o cerneală din nanotuburi de carbon și nanofire de argint. Potrivit propriilor declarații, în cele din urmă cercetarea lor ar putea conduce la realizarea unui dispozitiv capabil să reziste la 40.000 de cicluri de încărcare-descărcare.