O nouă fabrică de celule dezvoltată în Germania ar putea marca transferul activității minuțioase de cultivare celulară, prestată în mod normal de biologi și geneticieni, către roboți. Acest lucru îi va scuti pe oamenii de știință de la diferite sarcini, deoarece echipamentele automate vor prelua misiunile cronofage de cultivare, creștere și observare a celulelor în laboratoare.

Foto:

Culturile celulare sunt unele dintre cele mai importante instrumente în biologie, folosite pentru a studia o gamă uriașă de afecțiuni și de funcții celulare. Dar celulele sunt delicate și necesită multă atenție și precizie și, în plus, condițiile umede și călduțe necesare dezvoltării lor nu sunt chiar compatibile cu circuitele electronice.

Dar acum, savanții a trei institute Fraunhofer diferite au dezvoltat un sistem capabil să automatizeze aceste procese, cu ajutorul câtorva roboți și mașinării.

Un robot este proiectat să supravegheze culturile celulare de primă generație după mai multe criterii. Apoi, un microscop automat verifică celulele pentru a le evalua creșterea, ajustând după nevoi accesul acestora la lumină și încărcând imaginile înregistrate într-un computer.

Un software specializat determină câte colonii de celule sunt prezente și, dacă numărul este suficient, un alt robot are sarcina de a le recolta. Cu ajutorul unui ac transparent, acesta alege celulele care măsoară între 100 și 200 de micrometri, pe care le transferă într-un nou container pentru dezvoltare suplimentară.

Sistemul poate produce aproximativ 500 de culturi celulare pe lună, iar biolgii pot chiar antrena mecanismul să recunoască anumite tipuri de celule, pe baza caracteristicilor fizice.  Tot sistemul este destul de mare încât să ocupe un laborator de mici dimensiuni.

Fraunhofer deține deja o fabrica de celule de un alt fel, care produce straturi de piele umană. Acel proces este de asemenea controlat de roboți și de computere care monitorizează sănătatea și dezvoltarea celulelor. Dar noua mașinărie este bazată pe un design modular, astfel încât să se poată adapta diverselor întrebuințări – spre exemplu dacă într-un laborator se dorește automatizarea doar a unei părți din procesul de cultivare celulară.

Foto: Fraunhofer IPM