Factorul principal care determină obezitatea este consumul excesiv de alimente. În cadrul unui studiu asupra circuitelor cerebrale responsabile de foame și de sațietate, realizat de cercetătorii Școlii Medicale Yale, s-a descoperit că mecanismele moleculare care controlează radicalii liberi – molecule relaționate cu deprecierea celulară – reprezintă miezul apetitului crescut vinovat de obezitatea indusă de regimul alimentar.

Potrivit studiului, publicat ieri în revista Nature Medicine, nivelurile ridicate de radicali liberi din hipotalamus au redus apetitul șoarecilor obezi, în cadrul unui experiment, prin activarea neuronilor melanocortinici responsabili (și) de crearea senzației de sațietate. În același timp, însă, radicalii liberi favorizează procesul de îmbătrânire. Altfel spus, aceste molecule de semnalizare sunt necesare pentru a opri mâncatul în exces dar, printr-o expunere cronică la ei, radicalii liberi avariază celulele și accelerează îmbătrânirea.

Este și motivul pentru care, ca răspuns la consumul de hrană în exces, un mecanism celular se activează spre a anihila generarea acestor radicali liberi. În timp ce acest mecanism – declanșat de creșterea organitelor intracelulare numite peroxizomi – protejează celulele, același proces va diminua abilitatea organismului de a se simți sătul după o masă.

În cadrul experimentelor, după ce șoarecii au mâncat, s-a putut observa că neuronii responsabili de oprirea mâncatului în exces prezentau niveluri ridicate ale radicalilor liberi. Acest proces este condus de hormonii leptină și glucoză, care îi semnalizează creierului să moduleze asimilarea hranei. În schimb, la șoarecii cu obezitate indusă prin dietă, aceiași neuroni au afișat o declanșare și o activitate desperecheate (adică rezistență la  leptină). La acești șoarece, nivelurile radicalilor liberi au fost inhibate de peroxizomi, prevenind activarea acestor neuroni și prin urmare abilitatea de a simți sațietate după masă.

Rolul crucial al radicalilor liberi în favorizarea sațietății precum și procesul degenerativ asociat cu îmbătrânirea ar putea explica de ce a fost mereu atât de dificil să se dezvolte strategii terapeutice eficiente pentru împotriva obezității fără efecte secundare majore. Studiile curente încearcă să descopere dacă, sub orice circumstanțe, sațietatea poate fi indusă fără amplificarea susținută a radicalilor liberi din creier, sau periferici.