Acasă PĂMÂNT Biodiversitate

Biodiversitate

Prin biodiversitate se înțelege varietatea vieții pe Pământ, cu totalitatea ecosistemelor, speciilor și genelor tuturor viețuitoarelor. Biodiversitatea este rezultatul a miliarde de ani de evoluție continuă, modelată în principal de procesele naturale, dar, mai nou, și de influența oamenilor - în principal prin poluare și activitatea de exploatare a resurselor naturale. Diversitatea speciilor de pe planeta noastră (plante, animale și microorganisme) este imensă: pânp acum, au fost identificate circa 1,75 milioane de specii, cele mai variate în domeniul insectelor. Totuși, specialiștii consideră că există până la 13 milioane de specii diferite de viețuitoare, iar, până acum, e foarte probabil să fi existat pe planetă peste 300 de milioane de specii. Biodiversitatea mai înseamnă și diferențele genetice din cadrul fiecărei specii (soirui de plante, rase de animale), mergând până la specificitatea în materie de cromozomi, gene și ADN ale fiecărui individ în parte. Totodată, biodiversitatea înseamnă și diversitatea ecosistemelor, de la deșerturi sau păduri până la munți și lacuri. Fiecare ecosistem reprezintă o combinație de viețuitoare și elemente geologice aflate în interacțiune continuă. Principial, biodiversitatea se împarte în biodiversitate vegetală, respectiv animală. În primul caz este vorba despre plante și vegetație, organisme vii care se bazează în principal pe procesul de fotosinteză a luminii solare pentru a prolifera. În ce privește biodiversitatea animală, aceasta cuprinde speciile de viețuitoare de pe uscat, din apă și cele zburătoare.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Biodiversitate

Patrimoniul arheologic submarin – o nouă țintă a turismului de aventură

incd-geoecomar-stiinta-tehnica-1
Cine nu a visat palate scufundate şi corăbii eşuate, cine nu şi-a dorit să le caute, să le găsească, să le atingă, umplându-se de...

Vânătoarea de pitoni aduce bani frumoși americanilor

Sute de vânători au petrecut o lună în Parcul Național Everglades din Florida în căutarea unei prăzi mai puțin obișnuite, pitonii birmanezi. La final, 68 de reptile au fost ucise, cel mai lung șarpe măsurând circa 4,5 metri lungime.

Cel mai înalt copac din lume, escaladat (Foto/ Video)

Undeva, în Parcul Național Redwood, din California, doi cățărători, Chris Atkins și Michael Taylor, au descoperit și au escaladat cel mai înalt copac cunoscut din lume, care se ridică la 115,62 metri deasupra pământului, adică măsoare de peste două ori mai mult decât Statuia Libertății fără soclu. Planta a fost botezată „Hyperion”.

A fost descoperit cel mai mare pinguin din istorie

Cel mai mare pinguin al zilelor noastre este Pinguinul Imperial, cu o înălţime de aproape un metru şi o greutate de aproape 40 kg. Însă, cel mai mare pinguin din istorie a trăit în urmă cu 27 milioane de ani pe actualul teritoriu al Noii Zeelande şi măsura 1,5 metri înălţime, având o greutate de circa 60 kg.

Încălzirea globală pune în pericol focile de Groenlanda

Fenomenul încălzirii globale duce la topirea gheţurilor atât de necesare supravieţuirii puilor de focă de Groenlanda, Pagophilus groenlandicus – fără porţiuni groase de gheaţă, puii se îneacă sau sunt zdrobiţi de bucăţile de gheaţă plutitoare.

Melcul turtit stabilește un nou record biologic

Inginerii britanici au descoperit că dinții melcilor turtiți sunt compuși din cel mai dur material biologic testat vreodată.

Cum îşi protejează ciocănitorile capul de lovituri?

Cercetătorii de la Universitatea Politehnică din Hong Kong au analizat, cu ajutorul filmărilor slow-motion, al imaginilor cu raze X şi al simulărilor computerizate, modul în care ciocănitorile sunt protejate de leziuni cerebrale atunci când „ciocăne” copacii.

Oamenii, singurii vinovați de extincția tigrilor tasmanieni

Oamenii sunt singurii responsabili de extincția tigrilor tasmanieni, se arată într-un studio realizat de cercetători de la Universitatea australiană din Adelaide și publicat în Journal of Animal Ecology. Rezultatele studiului vin să contrazică cercetările mai vechi care susțineau că extincția acestor animale se datorează și unei epidemii necunoscute care a eradicat un număr uriaș de tigri tasmanieni.

În Madagascar au fost descoperite unele dintre cele mai mici şopârle

Cercetătorii germani au găsit pe teritoriul insulei africane Madagascar patru noi specii de şopârle mici, printre care şi una de cameleoni miniaturali, cu lungimi de maxim 29 mm. Specia de mini-cameleoni se numeşte Brookesia Micra şi poate fi în pericol, potrivit specialiştilor.

Ce a cauzat marile extincții ale vieții?

Dacă ar trebui să alegem dintre marile mistere ale lumii pe cel mai important dintre ele, cu siguranță că extincțiile vieții s-ar număra printre candidații cu șanse sigure de reușită. Cunoaștem astăzi cinci astfel de evenimente majore din istoria planetei, în timp ce al șaselea are loc chiar în timpurile noastre.

Cele mai noi subiecte