Acasă PĂMÂNT Biodiversitate

Biodiversitate

Prin biodiversitate se înțelege varietatea vieții pe Pământ, cu totalitatea ecosistemelor, speciilor și genelor tuturor viețuitoarelor. Biodiversitatea este rezultatul a miliarde de ani de evoluție continuă, modelată în principal de procesele naturale, dar, mai nou, și de influența oamenilor - în principal prin poluare și activitatea de exploatare a resurselor naturale. Diversitatea speciilor de pe planeta noastră (plante, animale și microorganisme) este imensă: pânp acum, au fost identificate circa 1,75 milioane de specii, cele mai variate în domeniul insectelor. Totuși, specialiștii consideră că există până la 13 milioane de specii diferite de viețuitoare, iar, până acum, e foarte probabil să fi existat pe planetă peste 300 de milioane de specii. Biodiversitatea mai înseamnă și diferențele genetice din cadrul fiecărei specii (soirui de plante, rase de animale), mergând până la specificitatea în materie de cromozomi, gene și ADN ale fiecărui individ în parte. Totodată, biodiversitatea înseamnă și diversitatea ecosistemelor, de la deșerturi sau păduri până la munți și lacuri. Fiecare ecosistem reprezintă o combinație de viețuitoare și elemente geologice aflate în interacțiune continuă. Principial, biodiversitatea se împarte în biodiversitate vegetală, respectiv animală. În primul caz este vorba despre plante și vegetație, organisme vii care se bazează în principal pe procesul de fotosinteză a luminii solare pentru a prolifera. În ce privește biodiversitatea animală, aceasta cuprinde speciile de viețuitoare de pe uscat, din apă și cele zburătoare.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Biodiversitate

Balenele și delfinii îşi pot ajusta sensibilitatea auzului

Multe dintre speciile de balene şi delfini (mamiferele din subordinul Odontoceti) vânează şi se ghidează pe baza sunetului, prin ascultarea ecoului undelor sonore, adică prin ecolocaţie – pentru a realiza aceasta cu succes, au nevoie de un auz hiper-sensibil. Potrivit unui studiu recent, se pare că la animalele din subordinul Odontoceti, acest simţ este ajustabil.

În Madagascar au fost descoperite unele dintre cele mai mici şopârle

Cercetătorii germani au găsit pe teritoriul insulei africane Madagascar patru noi specii de şopârle mici, printre care şi una de cameleoni miniaturali, cu lungimi de maxim 29 mm. Specia de mini-cameleoni se numeşte Brookesia Micra şi poate fi în pericol, potrivit specialiştilor.

Sanctuar secret al orangutanilor, descoperit în Borneo

O populație de aproximativ 200 de orangutani din subspecia Pongo pygmaeus pygmaeus a fost identificată în Borneo, anunță Wildlife Conservation Society (WCS). Cu doar 3.000-4.500 de indivizi aflați în sălbăticie, subspecia în cauză este cea mai rară de pe Terra, ceea ce face din acești orangutani unele dintre cele mai amenințate viețuitoare din prezent.

Jaguarul, vârful evoluției prădătorilor

jaguar
Jaguarii au reprezentat adesea un subiect interesant pentru zoologi. De ce? Pentru că jaguarul este un animal atipic față de celelalte feline. Cu un...

Cel mai înalt copac din lume, escaladat (Foto/ Video)

Undeva, în Parcul Național Redwood, din California, doi cățărători, Chris Atkins și Michael Taylor, au descoperit și au escaladat cel mai înalt copac cunoscut din lume, care se ridică la 115,62 metri deasupra pământului, adică măsoare de peste două ori mai mult decât Statuia Libertății fără soclu. Planta a fost botezată „Hyperion”.

A fost descoperit cel mai mare pinguin din istorie

Cel mai mare pinguin al zilelor noastre este Pinguinul Imperial, cu o înălţime de aproape un metru şi o greutate de aproape 40 kg. Însă, cel mai mare pinguin din istorie a trăit în urmă cu 27 milioane de ani pe actualul teritoriu al Noii Zeelande şi măsura 1,5 metri înălţime, având o greutate de circa 60 kg.

Rănile urşilor se vindecă în timpul hibernării…

Odată cu venirea primăverii, urşii ies dintr-o lungă perioadă de hibernare…zoologii şi veterinarii americani au observat, după 25 de ani de analiză a urşilor din Minnesota, că rănile acestora s-au vindecat fără urme şi infecţii după această perioadă.

Cât la sută din apa oceanului este, în fapt, urină?

urină
Este inevitabil ca, atunci când înoți în apa mării sau a unui ocean, să nu te gândești cât la sută din ea este urină....

Traficul maritim – cea mai mare ameninţare la adresa balenelor

Balena nordică, cea mai vânată dintre balene, până când a fost declarată specie pe cale de dispariţie, este pusă în faţa unui nou pericol. Deplasându-se foarte lent, atunci când se apropie de ţărm,  în căutarea hranei, în zonele cu ape mai puţin adânci, riscă să fie lovită de navele maritime care acostează în Peninsula Cape Cod, din apropiere de Boston, în Atlanticul de Nord.

Melcul turtit stabilește un nou record biologic

Inginerii britanici au descoperit că dinții melcilor turtiți sunt compuși din cel mai dur material biologic testat vreodată.

Cele mai noi subiecte