Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie. În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor. Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice. Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Geofizică

Meteoriții pierduți din Antarctica

meteoriti ascunsi in Antarctica
Potrivit unei echipe de cercetători de la Universitatea din Manchester, o rezervă ascunsă de meteoriți bogați în fier, care ar putea deține informații prețioase...

Toată viața ai fost mințit de hărți (VIDEO)

S-ar putea spune, fără ezitare, că orice hartă este mincinoasă. Dar fiecare înșeală în mod diferit. Spre exemplu, hărțile care respectă proiecția Mercator – una dintre cele mai populare din zilele noastre – exagerează dimensiunile regiunilor îndepărtate de ecuator. Iar hărțile ilustrate prin proiecția Goode raportează relativ bine dimensiunile continentelor unele la altele, dar distorsionează distanțele.

Lista metalelor pe cale de dispariţie

British Geological Survey a publicat recent o listă conţinând elemente rare ale Pământului, numite „metale tehnologice”. Printre ele se numără indiul şi nobiul, folosite din plin în industria electronică şi extrem de căutate pe piaţă.

Un megavulcan a dus la dispariția a peste jumătate dintre speciile...

Erupții vulcanice masive au dus la exterminarea a cel puțin 50% dintre speciile vii de pe Terra acum circa 200 de milioane de ani, se arată într-un nou studiu publicat în revista de specialitate Science. Este un proces cunoscut drept Marea Extincție a Vieții de la sfârșitul Triassicului, eveniment ce a dus la apariția uriașilor dinozauri și a dominației lor asupra Terrei pentru aproape 150 de milioane de ani.

Cercetătorii au identificat o legătură între ciclonii tropicali şi cutremure

Studiul condus de cercetătorul Shimon Wdowinski, de la Universitatea Miami, prezentat în cadrul Întâlnirii AGU, de la San Francisco, arată că seismele, inclusiv cele de anul trecut din Haiti şi Taiwan, ar putea fi declanşate de ciclonii tropicali (uragane şi taifunuri), indiciu care poate ajuta la identificarea zonelor cu risc major de cutremur.

Topul Wired: cele mai reușite fotografii despre Geologie (FOTO)

Geologii își desfășoară, uneori, activitatea într-unele dintre cele mai inaccesibile, spectaculoase și neobișnuite locuri de pe Pământ.

Creşterea şi descreşterea vulcanului subacvatic Monowai

Cu ajutorul unui sonar aflat la bordul unui submarin de cercetare, vulcanologii Universităţii Oxford au surprins creşterea şi prăbuşirea vulcanului subacvatic Monowai, din Oceanul Pacific – acesta crescuse rapid în numai două săptămâni, iar după erupție era complet modificat.

O nouă gaură în stratul de ozon s-a format deasupra Polului...

Dacă până în prezent puteam vorbi doar despre gaura din stratul de ozon de deasupra Antarcticii, un nou fenomen de acest gen a apărut pentru prima dată și deasupra Arcticii. Informația a fost publicată în revista de specialitate Nature, în data de 2 octombrie, și a fost confirmată de către mai mulți oameni de știință.

Uragan și unde seismice

La sfârșitul lunii octombrie, anul trecut, uraganul Sandy devasta coasta de Est a SUA. Efectele lui s-au făcut simțite la mii de kilometri distanță, până la coasta de Vest a Statelor Unite, sub forma vibrațiilor scoarței terestre, care au putut fi măsurate cu ajutorul seismometrelor.

Ce mai face gheţarul Ngozumpa?

Ngozumpa nu este nici pe departe cel mai mare ori cel mai spectaculos gheţar - dimpotrivă, are un aspect gri, cenuşiu datorat pietrelor căzute. Cu toate acestea, se bucură de întreg interesul lumii ştiinţifice, el topindu-se într-un ritm accelerat.

Cele mai noi subiecte