Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie. În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor. Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice. Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Geofizică

Maratonul Virgin: cu submarinul în cele mai adânci cinci crevase oceanice...

Miliardarul american Richard Branson, deținătorul grupului de companii Virgin, își mută atenția de la zborurile suborbitale marca Virgin Galactic înspre explorarea celor mai adânci crevase ale celor cinci oceane terestre, în cadrul ambițiosului proiect cu miză științifică Virgin Oceanic.

Așa arată Antarctica sub ghețuri

Deși pare un pustiu arid și nivelat, acoperit de zăpadă, Antarctica este mult mai mult decât atât. Prin intermediul proiectului BEDMAP, oamenii de știință ai institutului British Antarctic Survey (BAS) au penetrat vizual stratul de gheață al continentului de la Polul Sud pentru a determina topografia permafrostului, relief mai ales montan.

Ce mai face gheţarul Ngozumpa?

Ngozumpa nu este nici pe departe cel mai mare ori cel mai spectaculos gheţar - dimpotrivă, are un aspect gri, cenuşiu datorat pietrelor căzute. Cu toate acestea, se bucură de întreg interesul lumii ştiinţifice, el topindu-se într-un ritm accelerat.

Ce este antropocenul?

antropocen-stiinta-tehnica-1
Pentru a studia evoluția planetei noastre, geologii i-au împărțit vârsta (circa 4,6 miliarde ani) în unități de timp din ce în ce mai mici:...

Până unde ajunge cea mai adâncă groapă artificială de pe Pământ?...

Sub capacul metalic ruginit din imaginea de mai sus se află cea mai adâncă groapă din lume, săpată vreodată de om. Oamenii de știință sovietici care au produs-o au început să foreze în 1970 și nu s-au oprit vreme de 24 de ani, dorind să ajungă mai adânc decât oricine în crusta planetei.

Interviu cu speologul și exploratorul arctic Stelian Grigore

interviu-stelian-grigore-stiinta-tehnica-2
Pe Stelian Grigore l-am întâlnit într-un mod cel puţin neobişnuit. Mă aflam pe șantierul arheologic de la Poiana Cireşului. Mai precis, mă întorceam de pe...

Cum să afli poziția Ecuatorului de acum 450 de milioane de...

Unul dintre cele mai mari mistere ale paleontologie, poziția ecuatorului din Ordovician, eon geologic de acum 488,3 – 443,7 de milioane de ani, a fost, în sfârșit elucidat. Descoperirea aparține  cercetătorilor americani Jisuo Jin și Phil McCausland de la Western University, SUA.

Ce se ascunde pe fundul Gropii Marianelor? (Foto&Video)

O expediţie de cartografiere, începută în 2010, a realizat scanări tridimensionale ale Gropii Marianelor, descoperind creste muntoase de până la 2.500 metri înălţime, formate de ciocnirea plăcilor tectonice. Cu această ocazie, a fost măsurat şi cel mai adânc punct de pe Terra, Challenger Deep, cu o precizie de plus-minus 40 metri, cea mai mare de până acum.

Harta unei lumi tehnologizate

Antropologul canadian Felix Pharand a lucrat 13 ani la realizarea hărţii lumii actuale, aşa cum se prezintă ea în urma tehnologizării globale. A rezultat o strălucitoare pânză de păianjen, reprezentând poziţionarea pe harta lumii a întregii infrastructuri: drumuri, trasee aeriene, cabluri de telecomunicaţii, inclusiv cele subterane ori subacvatice.

China suspendă producția de pământuri rare pentru o lună

Cel mai important producător chinez de pământuri rare își suspendă activitatea timp de o lună de zile, urmărind să ridice prețurile în scădere ale mineralelor exotice folosite în industriile constructoare de telefoane mobile, dar și de alte produse de înaltă tehnologie.

Cele mai noi subiecte