Acasă PĂMÂNT Geofizică

Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie. În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor. Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice. Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Geofizică

Meteoriții pierduți din Antarctica

meteoriti ascunsi in Antarctica
Potrivit unei echipe de cercetători de la Universitatea din Manchester, o rezervă ascunsă de meteoriți bogați în fier, care ar putea deține informații prețioase...

Amazonul are un „frate geamăn”, care curge prin subteran

Fluviul Amazon, al doilea cel mai întins din lume, mai scurt doar decât Nilul, are, așa cum au descoperit specialiștii Observatorului Național din Brazilia (BNO), un omolog subteran de lungime similară - aproximativ  6.000 de kilometri.

NASA a realizat cea mai completă hartă topografică a Pământului

Ieri, 17 octombrie, NASA a lansat cea mai completă hartă digitală topografică a Terrei. Harta, un model global digital, a fost creată din imagini colectate de instrumentul ASTER (Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer), din Japonia.

Vom fora în premieră istorică prin mantaua Pământului

O echipă internațională de cercetători aflată sub coordonare britanică,  va fora, cel târziu în 2018, prin stratul solid de crustă al Terrei, recoltând pentru prima oară în istorie mostre din mantaua planetei. Scopul oamenilor de știință este să obțină astfel informații vitale despre originile lumii noastre.

Veneţia continuă să se scufunde…

Potrivit unor măsurători efectuate cu ajutorul sateliţilor, pitorescul oraş italian, Veneţia, continuă procesul de scufundare, chiar dacă studiile efectuate deceniul trecut indicau oprirea fenomenului. Totuşi, nu există motive de panică, fiind vorba despre un proces lent de 2 mm pe an.

S-a descoperit o uriaşă rezervă subterană de apă sub Africa

Cercetătorii susţin că secetosul continent stă pe un uriaş rezervor subteran de apă – cantităţile de apă din subsol ar fi de 100 de ori mai mari decât cele de pe suprafaţa Africii.

Cu ajutorul Google Maps, vom putea vizita și Marele Canion în...

În ultima zi a lunii trecute, gigantul Google anunța pe blogul oficial al companiei lansarea colecției de imagini panoramice a unuia dintre cele mai importante monumente naturale americane – Marele Canion. Frumoasele ilustrații interactive acoperă peste 120 km de trasee și drumuri înconjurătoare, făcând harta locului mai ușor de înțeles, mai precisă și mai ușor de folosit decât oricând.

Top 10 diferențe între Polul Nord și Polul Sud

video

Spunem de multe ori, în special despre oameni, dar și despre unele fapte și lucruri foarte diferite, că “se află la poli opuși”. Polii diferă ca noțiune în toate aspectele lor și marchează, la nivel absolut, însăși ideea de neasemănare.

S-a realizat prima măsurare directă a rotației Pământului, cu ajutorul laserului

Adânc, într-un buncăr de la granița germano-cehă, printr-un tunel lung de 20 de metri și în spatele a cinci uși frigorifice consecutive, savanții germani au construit și operează cel mai precis laser din lume, un „laser inelar” (ring laser) extrem de stabil, pe care îl vor folosi pentru a executa măsurători de o acuratețe fără precedent asupra mișcării de rotație a Pământului.

Ce se ascunde pe fundul Gropii Marianelor? (Foto&Video)

O expediţie de cartografiere, începută în 2010, a realizat scanări tridimensionale ale Gropii Marianelor, descoperind creste muntoase de până la 2.500 metri înălţime, formate de ciocnirea plăcilor tectonice. Cu această ocazie, a fost măsurat şi cel mai adânc punct de pe Terra, Challenger Deep, cu o precizie de plus-minus 40 metri, cea mai mare de până acum.

Cele mai noi subiecte