Acasă PĂMÂNT Geofizică

Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie. În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor. Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice. Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Geofizică

Cum ne pot ajuta animalele să prezicem cutremurele?

Oamenii de ştiinţă încearcă să explice comportamentul ciudat pe care unele animale îl manifestă înainte de petrecerea cutremurelor – s-ar părea că ele simt schimbările chimice din adâncuri, care se petrec în momentele anterioare producerii cutremurelor.

Regizorul James Cameron se întoarce la suprafaţă după explorarea Gropii Marianelor

După o coborâre în adâncuri, la bordul submarinului „Deepsea Challenger”, care a durat două ore şi o explorare a fundului Gropii Marianelor de încă trei ore, regizorul James Cameron s-a întors la suprafaţă cu bine.

Cu ajutorul Google Maps, vom putea vizita și Marele Canion în...

În ultima zi a lunii trecute, gigantul Google anunța pe blogul oficial al companiei lansarea colecției de imagini panoramice a unuia dintre cele mai importante monumente naturale americane – Marele Canion. Frumoasele ilustrații interactive acoperă peste 120 km de trasee și drumuri înconjurătoare, făcând harta locului mai ușor de înțeles, mai precisă și mai ușor de folosit decât oricând.

Un supervulcan, principalul suspect în dispariția dinozaurilor

Tot mai multe dovezi indică faptul că dinozaurii nu au dispărut în urma ciocnirii Terrei cu un asteroid de dimensiuni gigantice ci, mai degrabă, ca urmare a erupției unui supervulcan. Teoria este susținută de geologul Gerta Keller de la Universitatea Princeton, iar studiile recente au atras de partea sa tot mai mulți oameni de știință.

Ce se ascunde pe fundul Gropii Marianelor? (Foto&Video)

O expediţie de cartografiere, începută în 2010, a realizat scanări tridimensionale ale Gropii Marianelor, descoperind creste muntoase de până la 2.500 metri înălţime, formate de ciocnirea plăcilor tectonice. Cu această ocazie, a fost măsurat şi cel mai adânc punct de pe Terra, Challenger Deep, cu o precizie de plus-minus 40 metri, cea mai mare de până acum.

Cutremur ”auzit” din spațiu

Marele cutremur din aprilie 2011, care a lovit Japonia, a fost atât de puternic încât a putut fi ”auzit” de către un satelit, care orbita la 260 km altitudine deasupra Terrei.

NASA a realizat cea mai completă hartă topografică a Pământului

Ieri, 17 octombrie, NASA a lansat cea mai completă hartă digitală topografică a Terrei. Harta, un model global digital, a fost creată din imagini colectate de instrumentul ASTER (Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer), din Japonia.

China suspendă producția de pământuri rare pentru o lună

Cel mai important producător chinez de pământuri rare își suspendă activitatea timp de o lună de zile, urmărind să ridice prețurile în scădere ale mineralelor exotice folosite în industriile constructoare de telefoane mobile, dar și de alte produse de înaltă tehnologie.

Topul Wired: cele mai reușite fotografii despre Geologie (FOTO)

Geologii își desfășoară, uneori, activitatea într-unele dintre cele mai inaccesibile, spectaculoase și neobișnuite locuri de pe Pământ.

Până unde ajunge cea mai adâncă groapă artificială de pe Pământ?...

Sub capacul metalic ruginit din imaginea de mai sus se află cea mai adâncă groapă din lume, săpată vreodată de om. Oamenii de știință sovietici care au produs-o au început să foreze în 1970 și nu s-au oprit vreme de 24 de ani, dorind să ajungă mai adânc decât oricine în crusta planetei.

Cele mai noi subiecte