Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie. În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor. Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice. Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Geofizică

Cercetătorii au identificat o legătură între ciclonii tropicali şi cutremure

Studiul condus de cercetătorul Shimon Wdowinski, de la Universitatea Miami, prezentat în cadrul Întâlnirii AGU, de la San Francisco, arată că seismele, inclusiv cele de anul trecut din Haiti şi Taiwan, ar putea fi declanşate de ciclonii tropicali (uragane şi taifunuri), indiciu care poate ajuta la identificarea zonelor cu risc major de cutremur.

Așa arată Antarctica sub ghețuri

Deși pare un pustiu arid și nivelat, acoperit de zăpadă, Antarctica este mult mai mult decât atât. Prin intermediul proiectului BEDMAP, oamenii de știință ai institutului British Antarctic Survey (BAS) au penetrat vizual stratul de gheață al continentului de la Polul Sud pentru a determina topografia permafrostului, relief mai ales montan.

Plăcile tectonice ”divorțează” amiabil și în cadru festiv (FOTO)

Scafandrul britanic, în vârstă de 36 de ani, Alex Mustard s-a scufundat până la o adâncime de câteva zeci de metri în apele Oceanului Atlantic din apropierea Islandei pentru a fotografia spectaculoasa crevasă formată între placa tectonică nord-americană și cea a Eurasiei.

Ozonul ne-ar putea ajuta să prevestim cutremurele

Seismologii aflați în căutare de metode prin care să poată prezice cutremurele cat mai din timp au descoperit un posibil indicator relevant în acest sens – detectarea ozonului generat de rocile crăpate în subteran la mare adâncime.

Erupţiile vulcanice majore pot fi prezise din timp

Potrivit unui studiu al cercetătorilor de la universitatea franceză Blaise Pascal, publicat în revista Nature, erupţiile celor mai mari vulcani de pe Terra pot fi prezise cu ani de zile înainte să se petreacă.

Maratonul Virgin: cu submarinul în cele mai adânci cinci crevase oceanice...

Miliardarul american Richard Branson, deținătorul grupului de companii Virgin, își mută atenția de la zborurile suborbitale marca Virgin Galactic înspre explorarea celor mai adânci crevase ale celor cinci oceane terestre, în cadrul ambițiosului proiect cu miză științifică Virgin Oceanic.

Românii se întorc în Arctica: expediția Polară Svalbard 2015

Universitatea Populară Emil Racoviță, Agenția Pentru Studiul Și Explorarea Criosferei și Asociația Națională de Speologie și Alpinism „Hades” organizează în perioada 24 Septembrie – 6 Octombrie 2015 expediția științifică românească SVALBARD 2015.

Ce se ascunde pe fundul Gropii Marianelor? (Foto&Video)

O expediţie de cartografiere, începută în 2010, a realizat scanări tridimensionale ale Gropii Marianelor, descoperind creste muntoase de până la 2.500 metri înălţime, formate de ciocnirea plăcilor tectonice. Cu această ocazie, a fost măsurat şi cel mai adânc punct de pe Terra, Challenger Deep, cu o precizie de plus-minus 40 metri, cea mai mare de până acum.

O nouă gaură în stratul de ozon s-a format deasupra Polului...

Dacă până în prezent puteam vorbi doar despre gaura din stratul de ozon de deasupra Antarcticii, un nou fenomen de acest gen a apărut pentru prima dată și deasupra Arcticii. Informația a fost publicată în revista de specialitate Nature, în data de 2 octombrie, și a fost confirmată de către mai mulți oameni de știință.

Ce mică e Lumea – NASA confirmă, Pământul nu se extinde

O echipă de cercetători a NASA confirmă vorbele din bătrâni: Pământul e o Lume mică, până la urmă…Încă din secolul 19 oamenii de ştiinţă au speculat cu privire la teoria că Terra îşi schimbă dimensiunile, fie că se măreşte sau micşorează.

Cele mai noi subiecte