Acasă PĂMÂNT Geofizică

Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie. În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor. Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice. Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Geofizică

Ce mistere mai ascunde miezul Pământului?

Compoziţia miezului terestru rămâne în continuare un mister. Oamenii de ştiinţă sunt conştienţi de faptul că miezul extern este compus în principal din fier, dar  acolo îşi fac simţită prezenţa şi alte elemente…

Sub vulcan

Cenușa celui mai mare vulcan din Islanda – Grimsvötn -,  a început să se răspândească și în restul Europei, iar riscul că va antrena un haos al zborurilor similar cu cel provocat anul trecut de erupția lui Eyjafjallajokull pare a deveni tot mai concret.

China suspendă producția de pământuri rare pentru o lună

Cel mai important producător chinez de pământuri rare își suspendă activitatea timp de o lună de zile, urmărind să ridice prețurile în scădere ale mineralelor exotice folosite în industriile constructoare de telefoane mobile, dar și de alte produse de înaltă tehnologie.

Lista metalelor pe cale de dispariţie

British Geological Survey a publicat recent o listă conţinând elemente rare ale Pământului, numite „metale tehnologice”. Printre ele se numără indiul şi nobiul, folosite din plin în industria electronică şi extrem de căutate pe piaţă.

Topul Wired: cele mai reușite fotografii despre Geologie (FOTO)

Geologii își desfășoară, uneori, activitatea într-unele dintre cele mai inaccesibile, spectaculoase și neobișnuite locuri de pe Pământ.

Cum să afli poziția Ecuatorului de acum 450 de milioane de...

Unul dintre cele mai mari mistere ale paleontologie, poziția ecuatorului din Ordovician, eon geologic de acum 488,3 – 443,7 de milioane de ani, a fost, în sfârșit elucidat. Descoperirea aparține  cercetătorilor americani Jisuo Jin și Phil McCausland de la Western University, SUA.

Un meteorit gigantic a lovit Terra acum 360 de milioane de...

Urme ale unui crater de dimensiuni colosale au fost descoperite recent în Australia, după ce, în anul 2010, cercetătorii de la Universitatea Națională din Australia anunțaseră identificarea unor anomalii microstructurale în scoarța terestră, în bazinul East Warburton, sudul Australiei, ce indicau impactul cu un corp extraterestru.

Noi cratere misterioase continuă să apară în Siberia

Cel puţin şapte noi cratere au fost descoperite în Siberia, după ce primele trei fuseseră observate la sfârşitul anului trecut. Imaginile din satelit sugerează că numărul acestora ar putea fi totuşi de cel puţin douăzeci. Nimeni nu ştie să spună cum anume s-au format, iar geologii care au explorat unul dintre ele nu au putut oferi explicaţii certe cu privire la originea acestuia.

Amazonul are un „frate geamăn”, care curge prin subteran

Fluviul Amazon, al doilea cel mai întins din lume, mai scurt doar decât Nilul, are, așa cum au descoperit specialiștii Observatorului Național din Brazilia (BNO), un omolog subteran de lungime similară - aproximativ  6.000 de kilometri.

Google Earth se scufunda. La propriu

Google Earth poate fi considerat, de acum, în unele împrejurări, Google Water, deoarece și-a extins programul de explorare virtuală a Terrei în oceane. Acestea ocupă aproape trei sferturi din suprațata planetei (peste 71%) și, în mare parte, nu au fost cartografiate subacvatic. Totuși, curioșii pot explora virtual, de acum, aproximativ jumătate din zona cunoscută, mulțumită noului proiect Google de explorare a terneului de sub ape.

Cele mai noi subiecte