Acasă PĂMÂNT Paleontologie

Paleontologie

Prin paleontologie se înțelege știința care se ocupă cu studiul complex al organismelor fosile animale și vegetale descoperite în sedimentele scoarței terestre. În general, vorbim despre animale și plante extincte, care au trăit pe Pământ în epocile anterioare celei actuale, așa încât cercetările paleontologice au o importanță deosebită pentru a înțelege evoluția vieții și schimbările la care aceasta a fost supusă până acum. Ca știință, paleontologia este strâns legată de geologie, deoarece studiază fosilele conservate în depozitele sedimentare ale scoarței terestre, necesitând cunoștințe aprofundate în acest domeniu, dar și de biologie, datorită formelor străvechi de viață pietrificate, a căror analiză relevă informații despre cum funcționau organismele și cum erau influențate de mediu și de alți factori. Fosilele există într-o gamă variată, de la urme ale părților din animale sau plante pietrificate până la urme ale activității acestora (excremente, adăposturi) sau chiar insecte prinse captive în rășini și astfel conservate. Munca paleontologilor este minuțioasă, fosilele fiind extem de sensibile la expunerea necorespunzătoare la actualele condiții de mediu. În ultimii ani, paleontologia a început să beneficieze de aportul noilor tehnologii de analiză neinvazivă, iar noile descoperiri din domeniul medical (cum ar fi analiza ADN) duc la o evoluție constantă a nivelului de cunoștințe.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Paleontologie

Dinozaurii erau „mult mai ușori decât se crede”

Potrivit unor noi studii ale experților de la Universitatea din Manchester, dinozaurii ar fi avut mase corporale mult reduse comparativ cu imaginea clasică pe care ne-am creat-o despre ei, în unele cazuri aceste animale cântărind chiar și la o treime față de așteptări.

Cum și-a revenit viața după o extincție în masă

pangea
Una dintre extincțiile majore ale vieții s-a petrecut acum 201,5 milioane de ani, eveniment ce a dus la dispariția a circa 60% dintre formele...

A fost elucidat misterul dispariției giganticelor insecte preistorice

Pentru mai bine de 200 de milioane de ani, insecte de-a dreptul uriașe au dominat cerurile Terrei. Brusc, acum circa 140 de milioane de ani, ele au dispărut sau și-au redus dimensiunile până la cele actuale, fără ca cineva să poată oferi vreo explicație plauzibilă cu privire la o atare schimbare drastică. Matthew Clapham, biolog în cadrul Universității din California, Santa Cruz, susține încă că a găsit răspunsul.

Istoria se rescrie din nou – Asia și nu Africa este...

Dacă teoria Out of Africa, privitoare la migrația primilor oameni, este din ce în ce mai contestată, aspect discutat pe larg în dosarul din numărul 15 al revistei Știință&Tehnică, iată că a venit rândul primatelor să le fie rescrisă istoria.

Încă un motiv al extincţiei dinozaurilor – în ciuda mărimii lor...

De ce mamiferele au ajuns stăpânii planetei după evenimentele catastrofice din urmă cu 65,5 milioane de ani ce au dus la dispariţia dinozaurilor? Conform unui nou studiu, datorită modului de înmulţire: mamiferele mari puteau avea pui de dimensiuni mai mari, în timp ce dinozaurii aveau o limitare fizică cu privire la dimensiunea ouălor şi implicit a puilor.

Mamutul lânos ar putea „învia” după 10.000 de ani

Un acord între Universitatea Federală de Nord-Est din ţinutul Sakha, Federaţia Rusă şi controversatul cercetător sud-coreean Hwang Woo-Suk, care a realizat primul câine clonat, Snuppy, în 2005, constituie primul pas al unei noi tentative de clonare a mamuţilor lânoşi.

A fost descoperită prima fosilă de pui de rinocer lânos, veche...

Rămășițele animalului a cărui specie a dispărut de pe Terra a trăit în urmă cu cel puţin 10.000 de ani şi este primul pui de rinocer lânos descoperit vreodată. Fosilele lui s-au conservat foarte bine în permafrostul siberian, iar savanţii ruşi speră că vor putea să extragă ADN din cadavru.

Dinozaurii erau pe cale de dispariție cu mult înaintea catastrofei care...

extinctia dinozaurilor
Faptul că impactul asteroidului Chicxulub cu Terra nu a reprezentat decât ultimul cui din „coșciugul” dinozaurilor nu mai este de multă vreme un secret....

Erbivorele cu colți pumnal de dinaintea dinozaurilor

Tiarajudens Eccentricus, așa cum a fost botezată o nou descoperită specie preistorică a strămoșilor mamiferelor, reprezintă una dintre cele mai mari ciudățenii ale evoluției animale.

A fost descifrat şi genomul gorilelor, care devin a doua noastră...

Cercetătorii Universităţii Cambridge au reuşit decodarea codului genetic al gorilelor, unul dintre ultimele genomuri al primatelor superioare rămase nedescifrate după ce cele ale oamenilor, cimpanzeilor şi urangutanilor au fost publicate mai demult.

Cele mai noi subiecte