Acasă PĂMÂNT Paleontologie

Paleontologie

Prin paleontologie se înțelege știința care se ocupă cu studiul complex al organismelor fosile animale și vegetale descoperite în sedimentele scoarței terestre. În general, vorbim despre animale și plante extincte, care au trăit pe Pământ în epocile anterioare celei actuale, așa încât cercetările paleontologice au o importanță deosebită pentru a înțelege evoluția vieții și schimbările la care aceasta a fost supusă până acum. Ca știință, paleontologia este strâns legată de geologie, deoarece studiază fosilele conservate în depozitele sedimentare ale scoarței terestre, necesitând cunoștințe aprofundate în acest domeniu, dar și de biologie, datorită formelor străvechi de viață pietrificate, a căror analiză relevă informații despre cum funcționau organismele și cum erau influențate de mediu și de alți factori. Fosilele există într-o gamă variată, de la urme ale părților din animale sau plante pietrificate până la urme ale activității acestora (excremente, adăposturi) sau chiar insecte prinse captive în rășini și astfel conservate. Munca paleontologilor este minuțioasă, fosilele fiind extem de sensibile la expunerea necorespunzătoare la actualele condiții de mediu. În ultimii ani, paleontologia a început să beneficieze de aportul noilor tehnologii de analiză neinvazivă, iar noile descoperiri din domeniul medical (cum ar fi analiza ADN) duc la o evoluție constantă a nivelului de cunoștințe.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Paleontologie

O specie gigantică de mosasaur domina Antarctica acum 66 de milioane...

Date fiind condițiile extrem de dure care se regăsesc azi în Antarctica, orice expediție de cercetare paleontologică se poate dovedi o piatră de încercare...

Fosilă remarcabilă a unui animal de acum 520 de milioane de...

Marea Explozie a Vieții din Cambrian este și, cu siguranță, va rămâne pentru multă vreme un mister. Petrecută acum peste 500 de milioane de ani, acea veritabilă revoluție a vieții din oceanele și mările lumii preistorice a vrut parcă să aducă la lumină toate formele posibile pe care le poate lua un organism viu.

Adevăratul Jurassic Park a fost descoperit în Argentina

Paleontologii argentinieni au descoperit un uriaș sit înțesat cu fosile din Jurassic, practic un întreg ecosistem care a rămas înghețat în timp și care...

O supernovă a lăsat urme în fosilele terestre

O supernovă de acum 2,2 milioane de ani a lăsat urme în stratul de fosile, conform unui studiu prezentat de către cercetători germani la o conferință recentă a American Physical Society.

Plesiozaurii nu depuneau ouă pentru a se înmulți

Analiza unei fosile aparţinând unui plesiozaur gestant, veche de 78 milioane ani relevă faptul că giganticele reptile, coabitante cu dinozaurii, năşteau puii vii, nu depuneau ouă.

Cum au ajuns dinozaurii să posede gâturi atât de lungi?

Cele mai mari creaturi care au călcat vreodată pe Terra au fost, fără doar și poate, sauropodele. Aceeași vegetarieni gigantici posedau, de asemenea, cele mai lungi gâturi întâlnite la vreo viețuitoare terestră. Cum se explică acest fapt?

Paradoxul evoluției! O extincție masivă a vieții, cheia succesului crocodililor

Extincția vieții care marchează granița dintre Triasic și Jurasic, acum 201 milioane de ani, a avut și un efect cel puțin neașteptat, se arată într-un studiu publicat în Biology Letters. Deși a dus la dispariția a cel puțin 50% dintre speciile vii, fenomenul catastrofal a dus la proliferarea crocodililor.

Istoria se rescrie din nou – Asia și nu Africa este...

Dacă teoria Out of Africa, privitoare la migrația primilor oameni, este din ce în ce mai contestată, aspect discutat pe larg în dosarul din numărul 15 al revistei Știință&Tehnică, iată că a venit rândul primatelor să le fie rescrisă istoria.

O salamandră de mărimea unei mașini, prădătorul de top de acum...

Fosilele excavate pe locul unui lac preistoric (acum secat) din Portugalia susțin ideea că amfibieni asemănători salamandrelor de azi ocupau aceeași nișă cu crocodilii actuali, fiind unii dintre prădătorii de top de la începutul Triasicului, acum 220 de milioane de ani, se arată într-un studiu publicat în Journal of Vertebrate Paleontology.

Limbajul originar al oamenilor suna precum discursul lui Yoda din Războiul...

Cei mai mulți lingviști de astăzi sunt convinși că toate limbile pământului derivă dintr-un limbaj unic care era folosit undeva în estul Africii acum circa 50.000 de ani. Și, deși pare amuzant, acest limbaj primar ar fi sunat aidoma celui folosit de micuțul cavaler Jedi din superproducția hollywoodiană Războiul Stelelor.

Cele mai noi subiecte