Acasă PĂMÂNT Paleontologie

Paleontologie

Prin paleontologie se înțelege știința care se ocupă cu studiul complex al organismelor fosile animale și vegetale descoperite în sedimentele scoarței terestre. În general, vorbim despre animale și plante extincte, care au trăit pe Pământ în epocile anterioare celei actuale, așa încât cercetările paleontologice au o importanță deosebită pentru a înțelege evoluția vieții și schimbările la care aceasta a fost supusă până acum. Ca știință, paleontologia este strâns legată de geologie, deoarece studiază fosilele conservate în depozitele sedimentare ale scoarței terestre, necesitând cunoștințe aprofundate în acest domeniu, dar și de biologie, datorită formelor străvechi de viață pietrificate, a căror analiză relevă informații despre cum funcționau organismele și cum erau influențate de mediu și de alți factori. Fosilele există într-o gamă variată, de la urme ale părților din animale sau plante pietrificate până la urme ale activității acestora (excremente, adăposturi) sau chiar insecte prinse captive în rășini și astfel conservate. Munca paleontologilor este minuțioasă, fosilele fiind extem de sensibile la expunerea necorespunzătoare la actualele condiții de mediu. În ultimii ani, paleontologia a început să beneficieze de aportul noilor tehnologii de analiză neinvazivă, iar noile descoperiri din domeniul medical (cum ar fi analiza ADN) duc la o evoluție constantă a nivelului de cunoștințe.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Paleontologie

Maimuțele au intrat deja în Epoca de Piatră

epoca de piatră
O comunitate de maimuțe capucin din Brazilia folosește unelte de piatră de peste 100 de generații, mai precis de pese 700 de ani, se...

Strămoşul mamiferelor a fost găsit în China

Recent, a fost găsit pe teritoriul Chinei, cel mai „bătrân” strămoş al majorităţii mamiferelor de azi. Animalul, botezat „străbunica”, a trăit în urmă cu 160 de milioane de ani.

Primii foliculi ovarieni, descoperiți în fosilele unor păsări de acum 125...

O echipă de paleontologi de la Academia Chineză de Științe din Beijing a anunțat descoperirea celor mai vechi foliculi ovarieni în fosilele a trei păsări de la începutul Cretacicului, mai precis de acum 125 de milioane de ani, informație publicată în revista de specialitate Nature.

Strămoșul comun al tuturor mamiferelor, inclusiv al oamenilor, este un șoarece...

Arheologii chinezi au descoperit o fosilă bine prezervată a celui mai vechi membru cunoscut al grupului de animale care alcătuiește astăzi totalitatea mamiferelor placentare, între care se numără și oamenii.

Strămoșii urșilor panda sunt originari din Europa

Două fosile aparținând unei specii necunoscute de urs panda, cu o vârstă de 11,6 milioane de ani, au fost scoase la lumină în sud-vestul Spaniei, de către o echipă de paleontologi de la Muzeul Național de Științe Naturale și de la Institutul Catalan de Paleontologie, echipă condusă de prof. Juan Abella.

Adevăratul Jurassic Park a fost descoperit în Argentina

Paleontologii argentinieni au descoperit un uriaș sit înțesat cu fosile din Jurassic, practic un întreg ecosistem care a rămas înghețat în timp și care...

O salamandră de mărimea unei mașini, prădătorul de top de acum...

Fosilele excavate pe locul unui lac preistoric (acum secat) din Portugalia susțin ideea că amfibieni asemănători salamandrelor de azi ocupau aceeași nișă cu crocodilii actuali, fiind unii dintre prădătorii de top de la începutul Triasicului, acum 220 de milioane de ani, se arată într-un studiu publicat în Journal of Vertebrate Paleontology.

Geneticienii vor clona, în sfârșit, mamutul lânos (Foto)

În cinci ani, un mamut lânos are mari șanse să fie clonat, potrivit cercetătorului rus Semyon Grigoriev, director al muzeului de istorie naturală din Republica Sakha și partener al unei echipe de savanți de la Universitatea Kinki, din Japonia, care a contribuit la recuperarea materialului genetic al uriașului mamifer preistoric.

El este primul dinozaur care a călcat vreodată pe Terra

Nyasasaurus parringtoni deține în acest moment titlul de cel mai vârstnic dinozaur al lumii, fosilele sale fiind datate cu 10-15 milioane de ani înaintea oricărui alt dinozaur cunoscut și, ca o statistică, cu peste 150 de milioane de ani înaintea gigantului T-Rex.

Sanajeh, șarpele care se hrănea cu dinozauri

Numeroase specii de șerpi preistorici au fost descoperite în siturile arheologice, ducând istoria acestora pe cel puțin 100 de milioane de ani. Însă descoperirea realizată în India ne prezintă un caz neobișnuit. Un șarpe care a fost surprins în momentul morții, acum 68 de milioane de ani, în timp ce încerca să se hrănească cu un pui de sauropod, cei mai mari dinozauri care au trăit vreodată.

Cele mai noi subiecte