Acasă PĂMÂNT Paleontologie

Paleontologie

Prin paleontologie se înțelege știința care se ocupă cu studiul complex al organismelor fosile animale și vegetale descoperite în sedimentele scoarței terestre. În general, vorbim despre animale și plante extincte, care au trăit pe Pământ în epocile anterioare celei actuale, așa încât cercetările paleontologice au o importanță deosebită pentru a înțelege evoluția vieții și schimbările la care aceasta a fost supusă până acum. Ca știință, paleontologia este strâns legată de geologie, deoarece studiază fosilele conservate în depozitele sedimentare ale scoarței terestre, necesitând cunoștințe aprofundate în acest domeniu, dar și de biologie, datorită formelor străvechi de viață pietrificate, a căror analiză relevă informații despre cum funcționau organismele și cum erau influențate de mediu și de alți factori. Fosilele există într-o gamă variată, de la urme ale părților din animale sau plante pietrificate până la urme ale activității acestora (excremente, adăposturi) sau chiar insecte prinse captive în rășini și astfel conservate. Munca paleontologilor este minuțioasă, fosilele fiind extem de sensibile la expunerea necorespunzătoare la actualele condiții de mediu. În ultimii ani, paleontologia a început să beneficieze de aportul noilor tehnologii de analiză neinvazivă, iar noile descoperiri din domeniul medical (cum ar fi analiza ADN) duc la o evoluție constantă a nivelului de cunoștințe.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Paleontologie

Șopârla-câine, sau cum arăta un probabil strămoș al dinozaurilor

În urmă cu circa 252 de milioane de ani, Terra a cunoscut cel mai distructiv episod din istoria vieții complexe. Astăzi, ele este cunoscut...

Sanajeh, șarpele care se hrănea cu dinozauri

Numeroase specii de șerpi preistorici au fost descoperite în siturile arheologice, ducând istoria acestora pe cel puțin 100 de milioane de ani. Însă descoperirea realizată în India ne prezintă un caz neobișnuit. Un șarpe care a fost surprins în momentul morții, acum 68 de milioane de ani, în timp ce încerca să se hrănească cu un pui de sauropod, cei mai mari dinozauri care au trăit vreodată.

Cum să ucizi un Triceratops în patru pași simpli

Evident că niciun vânător din specia Homo Sapiens nu și-a pus vreodată o astfel de problemă. Și cum ar fi putut să se întrebe cum poate ucide un Triceratops atâta vreme cât speciile în cauza sunt separate de o extincție majoră și nu mai puțin de 65 de milioane de ani de evoluție? Și totuși, există un cercetător care a ținut să afle cum un veritabil tanc viu putea fi ucis, nu de oameni, ci de prădătorul alfa din Jurassicul Târziu.

Fosilă extrem de rară a unui rinocer preistoric, descoperită în Turcia

Mai puțin de 2% dintre fosilele descoperite vreodată pe Terra au fost conservate în roci vulcanice, ceea ce la face extrem de rare și de valoroase. Una dintre aceste fosile a fost identificată recent în Turcia, și aparține unui rinocer preistoric de acum 9,2 milioane de ani.

O salamandră de mărimea unei mașini, prădătorul de top de acum...

Fosilele excavate pe locul unui lac preistoric (acum secat) din Portugalia susțin ideea că amfibieni asemănători salamandrelor de azi ocupau aceeași nișă cu crocodilii actuali, fiind unii dintre prădătorii de top de la începutul Triasicului, acum 220 de milioane de ani, se arată într-un studiu publicat în Journal of Vertebrate Paleontology.

Misterul dispariției cromozomului Y neanderthalian la bărbații moderni

neanderthal
Este cunoscut deja faptul că oamenii moderni poartă un bagaj de ADN neanderthalian, excepție făcând populațiile africane subsahariene. Însă un nou studiu demonstrează că...

O nouă specie de dinozaur ar putea fi veriga lipsă a...

Paleontologii de la Institutul Smithsonian au anunțat descoperirea unei noi specii de dinozaur, cu dentiție proeminentă și de statura unui câine mare, pe nume Daemonosaurus chauliodus, cel despre care cred că ar putea face legătura între dinozaurii prădători din Argentina și Brazilia de astăzi și mai târziile specii teropode, cum ar fi Tyrannosaurus rex.

Mister vechi de 320 de ani, rezolvat cu ajutorul ADN-ului

Cercetătorii de la Universitatea din Adelaide au reușit să dea răspunsul unuia dintre cele mai mari mistere ale istoriei evoluției speciilor... originea speciei extincte a lupului din Insulele Falkland și modul în care aceasta a ajuns să fie singura specie de mamifer de pe insulele izolate la peste 460 de kilometri de masa continentală a Americii de Sud.

Războiul monștrilor preistorici: crocodil uriaș vs. cel mai mare șarpe din...

Poate părea o scenă din filmele cu monștri, dar acum 60 de milioane de ani, undeva prin râurile din pădurile Columbiei de astăzi, este posibil să fi avut loc încleștări între crocodili lungi de peste șase metri și cei mai mari șarpi  care s-au târât vreodată pe pământ (sau prin apă).

Unul dintre cei mai bizari monștri marini și-a dezvăluit secretele

Helicoprion, prădător oceanic ale cărui fosile datează de circa 310 de milioane de ani, poate fi considerat, fără doar și poate, una dintre cele mai bizare creaturi care au populat vreodată apele Terrei. Atât de bizară încât specialiștii nu și-a putut da seama cum arăta în realitate decât recent.

Cele mai noi subiecte