Extincția vieții care marchează granița dintre Triasic și Jurasic, acum 201 milioane de ani, a avut și un efect cel puțin neașteptat, se arată într-un studiu publicat în Biology Letters. Deși a dus la dispariția a cel puțin 50% dintre speciile vii, fenomenul catastrofal a dus la proliferarea crocodililor.

Paradoxal, una dintre cele mai afectate clase animale a fost cea a archozaurilor crocodilieni, mai precis, cei din încrengătura pseudosuchia („falșii crocodili”), care au dispărut aproape în totalitate. O singură ramură, crocodilomorfii, ,descendentă a acestor archozauri, a supraviețuit, dând naștere ulterior tuturor crocodililor și aligatorilor, preistorici și moderni.

„Falși crocodili” din încrengătura Pseudosuchia. Sursa: Wiki

„Extincția de la granița dintre Triasic și Jurasic a avut un efect major asupra evoluției ulterioare a crocodililor, anihilând anumite specii și singurilor supraviețuitori să le ia locul în nișele ecologice rămase goale”, susține Stephen Brusattem paleontolog la Universitatea din Edinburgh.
Nu este clar încă de ce dinozaurii și falșii crocodili au supraviețuit acelui dezastru natural, generat de fragmentarea supercontinentului Pangeea, însă înțelegerea acestui pas evolutiv ar putea explica, printre altele, diversitatea uriașă a speciilor din Mezozoic.

Crocodilii se numără printre puținele reptile care au supraviețuit inclusiv extincției de acum 66% de milioane de ani care a dus la dispariția dinozaurilor, a pterozaurilor și a reptilelor marine. Se presupune că ramura crocodililor a fost salvată de capacitatea acestora de a deveni necrofagi, de a rezista luni în șir fără hrană și de a hiberna atunci când condițiile de viață devin foarte dure.