În cazul peștilor zebră, sau Danio rerio, specie tot mai des folosită pentru experimente în laboratoarele de biologie și de genetică ale lumii, celulele stem, sau sușă, pot înlocui celulele depreciate implicate în multe componente ale văzului acestor animale. În cazul oamenilor, procesul nu are loc.

Conurile și bastonașele sunt cei mai importanți fotoreceptori. La oameni,bastonașele asigură vederea nocturnă, în timp ce conurile ne oferă o perspectivă colorată asupra lumii pe timp de zi, potrivit dr. Ted Allison, coordinator al studiului cu pești-zebră.

Este pentru prima oară când, pentru un model de cercetare animal, celulele stem au reparat doar conurile distruse. Pentru oamenii cu văz defect, repararea conurilor este cea mai importantă deoarece poate restitui văzul color diurn, susține Allison.

Până în prezent, toate succesele înregistrate în cazul regenerării celulelor fotoroceptoare au fost limitate la nivelul bastonașelor, neacoperind și conurile. Aceasta, deoarece majoritatea experimentelor anterioare au fost derulate cu rozătoare nocturne, animale care necesită un văz nocturin bun, și au deci mult mai multe bastonașe decât conuri.

„Acest lucru ne arată că atunci când conurile mor într-o retină bogată în conuri, ele sunt și primele care se regenerează. Acest lucru sugerează că mediul de țesut oferă instrucțiuni care să indice celulelor sușă cum să reacționeze”, mai adaugă dr. Allison.

Se alimentează astfel speranța că terapia cu celulele stem ar putea regenera conurile distruse la oameni, mai ales în regiunile abundente în conuri ale retinei, cele care asigură funcționarea simțului oftalmic pet imp de zi. Următorul pas este ca echipa sa identifice gene specifică a peștelui zebra care activează repararea conurilor moarte ale retinei.