Potrivit unor cercetători, cineva ar fi modificat un text al astronomului belgian Georges Lemaître pentru a nu prejudicia atribuirea descoperirii lui Edwin Hubble.

Într-un articol din 1929, Edwin Hubble, considerat „părintele astronomiei moderne”, făcea observația că galaxiile se depărtează de noi cu o viteză proporţională cu distanţa lor faţă de Pământ, această corelație devenind apoi cunoscută drept „legea lui Hubble” . Acum însă, câțiva cercetători pun paternitatea legii sub semnul întrebării, avansând teoria unei fraude. Polemica a ajuns până la vârful NASA și în paginile revistei Nature, care i-a dedicat un articol.

Pe cât se pare, corelația respectivă a fost descrisă de astronomul belgian Georges Lemaître într-un articol publicat în 1927, în franceză, în „Annales de la Société scientifique de  Bruxelles”. În textul cu pricina, Lemaître deducea și constanta care reglează expansiunea Universului, cunsocută în prezent sub numele de „constanta lui Hubble”.

Studiile lui Lemaître sunt cunoscute de multă vreme de istoricii științei, dar „mărul discordiei” ar fi altul: în draftul unui articol postat pe site-ul arXiv, Sidney van den Bergh, astronom de la National Research Council of Canada, a remarcat că în redactarea traducerii în engleză a studiului lui Lemaître, apărută în 1931 în paginile „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society”, păreau a fi eliminate în mod selectiv mai multe pasaje în care exista observația care avea să stea ulterior la baza legii lui Hubble. De asemenea, din articol fusese eliminată și o versiune a lui Lemaître despre constanta lui Hubble.

În opinia lui Van den Bergh, această modificare a textului ar fi fost făcută intenționat, pentru a-l împiedica pe  Lemaître să-și reclame întâietatea în descoperirea legii.  Iar David Block, de la Universitatea Witwatersrand din Johannesburg, Africa de Sud, merge și mai departe, susținând într-un alt articol postat pe arXiv că în spatele operațiunii s-ar fi aflat chiar mâna lui Hubble.

Istoricii sunt însă precauți: Owen Gingerich de la Harvard University, de exemplu, a comentat doar că înainte de a se pronunța și a emite un verdict trebuie să examineze cu mult mai multă atenție toate circumstanțele. Până una alta, Block i-a scris totuși lui John Mather (premiul Nobel pentru fizică în 2006), cercetător la Goddard Spaceflight Center de la NASA și i-a sugerat posibilitatea lansării pe orbită, în viitor, unui „Lemaître Space Telescope”.  Mather a răspuns că este o chestiune care merită aprofundată, dar că pentru a-l onora pe „pionierul” belgian poate ar fi mai potrivită o misiune europeană decât una NASA.

Sursa: Le Scienze