Doi sud-coreeni propun înlocuirea testului de sânge pentru stabilirea dignosticului pacienților cu aplicarea salivei celui suspect de a fi contractat un virus gripal, sau o altă boală comună, pe ecranul telefonului mobil cu ecran tactil, spre a îi identifica afecțiunea.

În viziunea cercetătorilor, procedeul descris ar consta în presarea unui deget umezit cu saliva utilizatorului pe ecranul telefonului inteligent care, în schimb, i-ar oferi acestuia o încadrare a bolii de care suferă.

Deși, momentan, nu există o aplicație capabilă să transforme acest concept în realitate, oamenii de știință au concluzionat, în urma unui experiment, că un ecran tactil poate stabili diferența între diferite concentrații de ADN bacterian – primul pas în direcția diagnosticării bolilor doar prin „scuiparea” display-ului unei tablete electronice.

Ecranele tactile, asemenea celor pe care le folosesc telefoanele inteligente și tabletele, funcționează prin detectarea schimbărilor de capacitanță (cantitatea de încărcătură electrică pe care o poate stoca un material). Adică, atunci când ne folosim telefoanele, ecranele tactile observă diferența relativ mare de capacitanță dintre amprenta degetului și absența ei, reacționând așa cum au fost programate.

Dar, ecranele tactile pot detecta diferențe mult mai sbutile în acest sens. De aceea, foliosindu-le pentru a măsura capacitanța unei picături de fluid corporal, ele ar putea distinge conținutul mostrei, cred cercetătorii, de vreme ce tipul și cantitatea unui patogen ar schimba capacitanța fluidului într-un mod specific.

Pentru a-și testa teoria, oamenii de știință sud-coreeni au făcut trei soluții lichide, fiecare dintre ele conținând o cantitate diferită de ADN de la Chlamydia trachomatis, o bacterie responsabilă de clamidioză și de alte infecții cu transmitere sexuală. Apoi, cercetătorii au presat câte 10 microlitri din fiecare mostră pe un ecran tactil și au constatat că acesta putea stabili diferențele de concentrație a ADN-ului bacterian pe baza schimbărilor de capacitanță.

Studiul este doar unul preliminar; cercetătorii nu au demonstrat încă dacă ecranele tactile pot identifica ce bacterii sau virusuri anume sunt prezente într-o mostră. Dar, cum tendința externalizării mijloacelor de diagnosticare în afara cabinetului medical ne însoțește deja de un timp și pare a încerca să înflorească, șansele ca tehnica sud-coreeană să se concretizeze există.

Foto