Au trecut mai bine de patru sute de ani de când Galileo Galilei a descoperit satelitul jovian Io, ocazie cu care o echipă de cercetători a Universităţii Arizona a realizat prima sa hartă geologică completă. Harta, publicată în U.S. Geological Surve, ne arată una dintre cele mai active lumi vulcanice din Sistemul Solar.

Io, botezat după una dintre iubitele lui Zeus, este al treilea satelit ca mărime al gigantului Jupiter, având o dimensiune puţin mai mare decât a Lunii.

Cartografierea satelitului jovian a fost realizată pe baza unor  imagini „mozaic”, prelevate de misiunile Voyager 1 şi 2 (în anii \’70), dar şi de sonda spaţială Galileo (1995-2003) şi combinate.

Harta, realizată  în detaliu, indică o serie de caracteristici vulcanice, precum caldeire, cratere, câmpii de lavă, depozite vulcanice, munţi înalţi sau nori de sulfură şi dioxid de sulf.

În urma cartografierii satelitului Io, au fost identificaţe 425 de cratere vulcanice individuale, dar niciun crater de impact: „Io nu are cratere de impact, este singurul corp ceresc din Sistemul Solar care nu are cratere de impact” afirmă unul dintre autorii studiului, cercetătorul David Williams, de la Univ. Arizona.

Conform hărţii, craterele vulcanice ocupă 3% din suprafaţa satelitului jovian, iar câmpiile de lavă 28%.

Nu numai că Io are un număr impresionant de vulcani, însă el este de 25 de ori mai activ din punct de vedere vulcanic decât Terra, cele mai multe dintre modificările suprafeţei sale fiind rezultate ale vulcanismului.

Sursa Foto: http://www.usgs.gov