Recent, Observatorul Paranal, din deșertul chilian Atacama, o subdiviziune a Observatorului Sudic European, și-a îmbogățit arsenalul astronomic cu un nou echipament: este vorba despre VLT Survey Telescope (VST), un telescop de 2,6 metri (diametrul oglinzii) cu câmp larg , dotat cu cea mai puternică foto-cameră (268 megapixeli) dintre toate telescoapele destinate observării în spectru vizibil a bolții cerești.

VST ne furnizează acum fotografii ale stelelor la cea mai mare rezoluție de până în prezent.

În decursul următorilor cinci ani, VST va executa trei observări ale constelațiilor din emisfera sudică, urmând ca toate imaginile obținute să fie publicate. În cadrul programului KIDS, telescopul va studia câteva regiuni celeste dincolo de Calea Lactee, precum și materia întunecată, energia întunecată și evoluția galaxiilor, având ca obiectiv descoperirea unor noi clustere galactice și quasari.

Programul VST ATLAS va acoperi o porțiune mai mare de cer și se va concentra pe înțelegerea energiei întunecate. Cel de-al treilea proiect, VPHAS+, va fotografia planul central al Căii Lactee pentru a cartografia structura discului galactic și istoria formării sale. VPHAS+ va trece în revistă aproximativ 500 de milioane de obiecte și va descoperi multe exemple noi de stele neobișnuite în toate stadiile de evoluție. În ce ne privește, deoarece toate aceste introspecții astronomice se vor desfășura în spectru vizibil, ne putem aștepta să avem parte de câteva perspective spațiale de o frumusețe unică.

Dacă ne întrebăm cam câte fotografii va face VST Universului, ei bine, aproximativ 30 de terabytes de date vor circula anul prin serverele Observatorului European și apoi către public. Multe dintre acestea vor consta din imagini ale  peisajelor galaxiei noastre, dar și din Univers – imagini asemănătoare celor care ilustrează acest material: în prima ilustrație putem observa regiunea unde se nasc stele Messier 17, parte a Nebuloasei Swan, localizată în miezul Căii Lactee; cea de-a doua ne prezintă un cluster stelar globular, Omega Centauri, în ceea ce ar putea reprezenta cea mai reușită imagine a acestei regiuni captată vreodată.

Credit foto : ESO/INAF-VST/OmegaCAM. Acknowledgement: A. Grado/INAF-Capodimonte Observatory; ESO/INAF-VST/OmegaCAM. Acknowledgement: OmegaCen/Astro-WISE/Kapteyn Institute