Deprecierea creierului în cazul persoanelor suferinde de afecțiunea Alzheimer poate fi inversată, în unele cazuri, prin stimularea electrică a țesuturilor afectate de boală. Experimental, tratamentul s-a dovedit capabil să reducă declinul cognitiv asociat demenței degenerative Alzheimer.

Potrivit lui Andres Lozano, de la spitalul Toronto Western din Ontario, Canada, boala Alzheimer micșorează creierul, în special hipocampul, aflat în lobul temporal, dar și cortexul cingulat posterior, care ajung să folosească mai puțină glucoză decât în mod normal, semnalând astfel o activitate redusă. Ambele regiuni cerebrale au roluri esențial în memorie.

Încercând să inverseze aceste efecte degenerative, grupul coordonat de Lozano a introdus electrozi în creierele a șase indivizi diagnosticați cu Alzheimer de cel puțin un an. Cercetătorii au plasat electrozii lângă fornix (trigonul cerebral) – un grup de neuroni care transportă semnale către și dinspre hipocamp. Au furnizat apoi prin acești electrozi mici impulsuri electrice de câte 130 de ori pe secundă.

Testele preliminare executate un an mai târziu au arătat că întrebuințarea de glucoză redusă din lobul temporal și din coretexul cingulat posterior a fost inversată în cazul tuturor celor șase subiecți.

Acum, cercetătorii investigează efectele asupra hipocampului. În cadrul experimentului s-a constatat că această regiune s-a micșorat în cazul a patru dintre pacienți, dar a crescut la ceilalți doi participanți la studiu, cu 5%, respectiv cu 8%. În plus, aceștia din urmă au demonstrat funcții cognitive peste așteptări, ceea ce nu s-a observant și în cazul celorlalți patru.

Teste ulterioare executate de oamenii de știință pe șoareci au sugerat că stimularea electrică ar putea duce la nașterea unor noi neuroni în creier. Cercetătorii pregătesc acum un studiu concentrat asupra a 50 de indivizi umani, sperând să descopere și mai multe lucruri despre posibila tratare a bolii Alzheimer.

Foto:UHB TRUST/ STONE/ GETTY