Cercetătorii de la Universitatea Bilkent din Ankara (Turcia), coordonați de biologul molecular Kamil Can Akçali, au reușit să stimuleze producția de celule stem din măduva osoasă prin administrarea de estrogeni . Rezultatele experimentului, realizat in vitro pe celule de șoareci, urmează a fi publicate în Stem Cell Reviews and Reports.

Celulele stem mezenchimale, multipotente și de origine non-embrională, sunt concentrate în principal în măduva osoasă și ghidează procesul de regenerare fiziologică a unor țesuturi precum cel adipos, osos, cartilaginos, muscular și cardiac. Odată recoltate, aceste celule se pot diferenția în tipuri variate de țesuturi, astfel încât să repare daunele survenite la nivelul unor organe foarte diferite între ele.

Deși reprezintă o alternativă promițătoare la utilizarea celulelor stem embrionale, aceste celule au un „defect” major: sunt puține. Ca atare, cercetătorii turci s-au gândit să le extragă și apoi să le multiplice în laborator. Mai precis, echipa condusă de Akçali a realizat experimente in vitro pe celule provenite atât de la șoareci dotați cu ovare, cât și de la unii cărora ovarele le fuseseră extirpate.

În cadrul experimentelor, s-a dovedit că administrarea de extrogeni accelerează procesele de multiplicare celulară într-o proporție care variază între 50 și 80%, în funcție de individ (mai scăzută la șoarecii privați de ovare).  Mai departe, obiectivul oamenilor de știință turci este acela de a dezvolta un protocol în măsură să ducă la multiplicarea celulelor stem mezenchimale, acestea urmând a fi utilizate în  experimente menite a simula regenerarea celulară.

Sursa: Galileo