Potrivit unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea Cambridge, publicat în revista Science, creierul celor predispuşi la dependenţa de droguri este diferit de al celor non-dependenţi.

Faptul că dependenţii au o structură cerebrală diferită de restul oamenilor nu este neapărat o noutate, însă descoperirea cauzelor ce au dus la această diferenţă este mai dificilă. Până acum, savanţii nu puteau şti dacă drogurile au cauzat aceste anomalii sau dacă ele aveau o cauză genetică ori de mediu.

Încercând să rezolve acest mister, cercetătorii au realizat un studiu de comparaţie a creierelor unui număr de 50 de dependenţi de cocaină sau heroină cu creierele fraţilor şi surorilor acestora, care nu au consumat vreodată astfel de substanţe.

În urma efectuării experimentului, s-a observat că atât dependenţii, cât şi rudele lor prezentau aceleaşi anomalii în regiunea creierului ce controlează comportamentul, respectiv în sistemele fronto-striatale. Această descoperire indică o „pre-programare” pentru dependenţă.\"(w540)

Totuşi, încă nu se ştie dacă prezenţa respectivelor anomalii atât la dependenţi, cât şi la fraţii sau surorile lor non-dependente are o cauză genetică sau este  datorată mediului în care au crescut.

Deşi studiul nu lămureşte pe deplin relaţia dintre dependenţă şi structura cerebrală, specialiştii speră că rezultatele sale pot duce la dezvoltarea de noi terapii de vindecare, în acest sens ei susţinând că dependenţa nu produce modificări semnificative în structura cerebrală, astfel că se pot crea noi tratamente sau terapii, axate pe dezvoltarea controlului de sine al pacienţilor.