Numeroase specii de șerpi preistorici au fost descoperite în siturile arheologice, ducând istoria acestora pe cel puțin 100 de milioane de ani. Însă descoperirea realizată în India ne prezintă un caz neobișnuit. Un șarpe care a fost surprins în momentul morții, acum 68 de milioane de ani, în timp ce încerca să se hrănească cu un pui de sauropod, cei mai mari dinozauri care au trăit vreodată.

Există numeroase motive ca specialiștii să creadă că tabloul preistoric prezintă un prădător în acțiune, mai degrabă decât indivizi aduși laolaltă prin șansă. Șarpele este perfect poziționat pentru atac, cu corpul încolăcit în jurul unui ou spart și cu capul deasupra acestuia. Este cert că momentul este extrem de bine prezervat, și că astfel de fosile au necesitat condiții speciale pentru a se forma. Cel mai probabil, șarpele a fost îngropat rapid în sedimente, fără a mai avea timp să reacționeze, după ce spărsese un ou pentru a-și scoate victima la lumină.

Puiul este clar un sauropod, cele mai mari animale terestre care au existat vreodată, foarte probabil un titanosaur. Fiind în India, cercul se restrânge la doar două specii cunoscute, Isisaurus sau Jainosaurus. La maturitate, aceștia atingeau 20-25 de metri lungime și aveau spatele protejat de o armură osoasă. Însă chiar și cele mai mari creaturi trebuie să treacă prin faza copilăriei, iar puiul fosilizat nu are mai mult de 50 de centimetri. Șarpele, în schimb, are 3,5 metri.

Botezat Sanajeh indicus, șarpele preistoric se află la jumătatea drumului evolutiv dintre primii șerpi și cei de astăzi. Nu avea craniul fix al celor mai vechi șerpi, însă nu își putea disloca fălcile asemenea celor din ziua de azi. Fără doar și poate însă că nu ar fi avut probleme să înghită un pui de sauropod.

Săpăturile ulterioare au scos la iveală alte două exemplare de Sanajeh, toate asociate cu cuiburi de sauropode, ceea ce înseamnă că scena atât de bine conservată era, în fapt, o normalitate. Cel puțin în India, șerpii se hrăneau cu puii dinozaurilor în mod frecvent.

Foarte probabil, Sanajeh dar și alte specii de șerpi preistorici preferau cuiburile sauropodelor, mai ales că toate dovezile indică faptul că acești giganți nu își protejau ouăle. Chiar și așa, momentul în care șerpii își dominau fizic victimele era unul extrem de scurt, și asta pentru că în doar câteva luni, puii sauropodelor atingeau dimensiuni. impresionante.