Se pare că tehnologia de editare genetică CRISPR/Cas9 este într-adevăr o revoluție biologică și vedeta momentului în acest domeniu. Cu mai puțin de o săptămână în urmă scriam pe site-ul nostru despre noile valențe uluitoare ale acestui instrument, pentru ca acum să apară iar noutăți: savanții au folosit metoda pentru a extrage virusul HIV din ADN-ul celulelor imunitare. Mai mult, astfel au putut preveni și reinfectarea celulelor editate.

Așa cum am mai descris – dar poate că nu este toată lumea familiarizată cu fenomenul – tehnica CRISPR/Cas9 funcționează cu ajutorul unor proteine similare unor „foarfeci”, pe care le orientează către secțiuni specifice din ADN-ul unei celule, pentru a le extrage sau „edita” într-un fel sau în altul.

CRISPR se referă la o secvență ADN specifică repetitivă extrasă dintr-un procariot – organism monocelular, precum bacteria – care se combină cu o enzimă coordonată de ARN-ul celular, denumită Cas9. Astfel, dacă se dorește editarea ADN-ului unui virus dintr-o celulă umană, este necesară introducerea unei bacterii în aceasta, intersectarea ei cu virusul și producerea unei spire de ARN identică cu secvența ADN-ului viral.

CRISPR
Credit foto: NIH

Acest ARN va atrage enzima Cas9 și împreună vor căuta amprenta virusului potrivit. Odată localizat acesta, Cas9 îl decupează și îl distruge. Folosind exact această tehnică, specialiștii de la Universitatea Temple, din Philadelphia, au reușit să elimine ADN-ul de HIV-1 din genoamele celulelor T umane într-o cultură de laborator. Iar când au fost expuse, mai târziu, virusului, celulele au fost protejate de reinfectare.

Deși tehnici de editare genetică au mai fost testate în privința HIV, este prima oară când cercetătorii au reușit să prevină reinfectarea ulterioară printr-o nouă expunere la virus, ceea ce este crucial pentru succesul unui tratament menit să ofere o mai bună protecție decât actualele medicamente antiretrovirale. În cazul lor, ddată ce pacienții încetează să-și mai administreze medicația, HIV-ul ia din nou cu asalt celulele T. Mai sunt multe teste de făcut, dar rezultatul actual este foarte promițător.