Acasă SPAȚIU

SPAȚIU

Spațiu, cosmos, univers - sunt noțiuni care reprezintă subiecte controversate pentru învățații tuturor timpurilor, mergând de la misticism până la definiții complexe. Spațiul cosmic este un teritoriu infinit pentru om, dar pe care omul năzuiește să-l exploreze, chiar dacă evoluțiile în materie de tehnologie necesară sunt extrem de mici. De-a lungul timpului au fost inventate mai multe științe și metode de analiză a spațiului cosmic: de la observațiile făcute de pe Pământ (astronomia) până la cele din spațiul cosmic adiacent planetei noastre sau chiar explorarea unor corpuri cerești, fie de către oameni (cum este exemplul Lunii), fie utilizând sateliți, sonde și roboți. Spațiul cosmic este considerat ca întinderea nemărginită situată dincolo de atmosfera Pământului, având o consistență și reguli de alcătuire și funcționare total diferite de legile fizicii de pe Pământ. Pentru ca omul să poată călători în spațiu, este necesar să cunoască mult mai multe lucruri despre acesta. Așa încât, la ora actuală, științele care se ocupă de analizarea și monitorizarea spațiului cosmic sunt cele mai complexe din instoria umanității. Cu cât înțelegem mai mult despre cum funcționează spațiul extra-terestru, cu atât avem șansa să înțelegem mai multe despre planeta noastră și despre viața pe Terra.

Vezi în continuare toate materialele din categoria SPAȚIU

Gravitaţia Pământului dezvăluită cu detalii fără precedent

Lansată în 17 martie 2009, sonda GOCE (Gravity Field and Steady-State Ocean Circulation Explorer) a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) a încheiat un prim ciclu de măsurători al câmpului gravitaţional terestru. Rezultatele obţinute au fost anunţate în cadrul unei conferinţe organizate de Universitatea Tehnică din Munchen, Germania.

Un an din viața lunii (VIDEO)

Website-ul NewScientist prezintă un videoclip de tip time-lapse ce ilustrează, în două minute și treizeci de secunde, Luna, așa cum a arătat ea, noapte de noapte, pe parcursul ultimului an.

Precis nu știai de „a doua lună” a Pământului

Surprinzător pentru cei mai mulți dintre noi, Luna nu este singurul satelit natural al Pământului. Denumită „3753 Cruithne”, care înseamnă ”Bătrânul Irlandez”, o planetă minoră stâncoasă (mai degrabă un asteroid), care a fost descoperită de astronomi abia în 1986 și a cărei orbită a fost măsurată tocmai în 1997, dă la rândul ei ocol planetei noastre.

Lansarea SpaceX Dragon – primul pas către călătoriile spre Marte!?

După mult aşteptata lansare reușită astăzi la ora României 10:44 (ora locală 03:44) a misiunii SpaceX Dragon, operatorul spaţial privat are drept obiectiv realizarea de călătorii interplanetare…

O gaură neagră de cinci ori mai mare decât Soarele

Are de 5,4 ori masa Soarelui și face parte din sistemul binar  XTE J 1859+226, până acum doar suspectată de specialiștii de la Instituto de Astrofisica de Canarias (IAC), a fost în sfârșit confirmată, după 12 ani de la descoperirea ei.

În căutarea vieţii pe sateliţii jovieni – ESA a ales JUICE

În urmă cu o lună, comitetul SSAC al ESA s-a reunit pentru a alege dintre JUICE, Athena sau NGO, proiectul care va primi finanţarea în valoare de 1,1 miliarde euro. Misiunea spaţială câştigătoare a fost, aşa cum se aştepta majoritatea, JUICE (Jupiter Icy Moon Explorer), care constă în trimiterea unei sonde către cea mai mare planetă a Sistemului Solar pentru analizarea celor mai mari trei sateliţi ai acesteia.

Marte: zăpadă carbonică și dune de nisip (video)

Mars Reconaissance Orbiter ne oferă, încă din 2006, imagini de detaliu ale suprafeței marțiene.

Soarele: trei ani în trei minute (video)

Acum trei ani, Solar Dynamics Observatory (SDO) transmitea primele imagini ale Soarelui. NASA ne oferă posibilitatea să vedem un videoclip, care este compus din câte două imagini pe zi, în care putem vedea trei ani ai Soarelui în numai trei minute.

Luna a avut o istorie foarte frământată

Sondele gemene GRAIL ale NASA au furnizat date extrem de precise despre interiorul Lunii. La conferința geofizicienilor americani, care s-a desfășurat în această săptămână, cercetătorii de la NASA au prezentat hărți extrem de detaliate ale interiorului Lunii.

Suntem singuri în Univers?

V-ați uitat vreodată spre stele, întrebându-vă dacă undeva, acolo, în nemărginirea Universului, cineva sau ceva se uită înapoi spre dumneavoastră? V-ați întrebat vreodată dacă tot acolo, în imensitatea cosmosului, viața a apărut dintr-o scânteie, așa cum a făcut-o și pe Terra?

Cele mai noi subiecte