Acasă SPAȚIU Astrofizică

Astrofizică

Astrofizica este o parte foarte importantă a astronomiei, utilizând știința fizicii pentru observarea și analizarea naturii corpurilor cerești (dar nu a poziției sau mișcării lor în spațiu), a mediului interstelar și a radiațiilor cosmice. Astrofizica e împărțită în două mari categorii: teoretică și experimentală. În principal, astrofizica examinează emisiile obiectelor din cosmos prin intermediul spectrului electromagnetic (lumina, densitatea, temperatura, compoziția chimică). Tot de această ramură a astronomiei țin și observarea și studiul unor concepte evazive, cum ar fi proprietățile materiei negre, a energiei negre și a găurilor negre, dar și călătoria în timp, „găurile de vierme” sau originile Universului. Astrofizicienii utilizează în munca lor de cercetare și analiză mai multe discipline ale fizicii, de la mecanică și electromagnetism până la mecanica cuantică sau fizica atomică și moleculară. Astrofizica experimentală este extrem de limitată în acest moment, fiind strâns legată de evoluțiile tehnologice ale explorării spațiale - de exemplu, din cauză că atmosfera Pământului afectează observațiile, este nevoie de telescoape trimise în spațiul cosmic pentru colectarea informațiilor. Unul dintre cei mai cunoscuți astrofizicieni din istorie este Arthur Eddington, care a reușit să demonstreze, în timpul unei eclipse, că teoria relativității generalizate a lui Einstein este corectă. De asemenea, cunoscutul telescop spațial Hubble a fost numit după astrofizicianul Edwin Hubble, care a demonstrat faptul că Universul este în expansiune.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Astrofizică

Misterul „bulelor” cosmice

Deasupra și sub Calea Lactee se află două bule enorme de raze gamma, de 25.000 de ani-lumină fiecare, care par a fi fost născute din gaura neagră super-masivă aflată în centrul galaxiei noastre.

Stelele, „fabrici” de molecule organice

Potrivit unui nou studiu publicat în revista Nature, deși similare carbonului și petrolului de pe Terra, moleculele organice care „locuiesc” în spațiu nu s-au format din descompunerea unor bătrâne organisme vii, cum este cazul combustibililor fosili care se găsesc pe planeta noastră, ci din activitatea stelelor.

O gaură neagră supermasivă foarte cumpătată

Se știe de multă vreme că centrul Galaxiei noastre adăpostește o gaură neagră supermasivă, SagittariusA*, cu masa echivalentă cu cea a patru miliarde de sori. Deși a fost descoperită încă din 1974, această gaură neagră ascunde multe întrebări care își așteaptă răspunsul.

Un asteroid de 5,4 trilioane de dolari a trecut pe lângă...

Deși nu par cine știe ce priviți de la exterior, unii asteroizi ascund în interiorul lor un minereu extrem de valoros pentru pământeni – platina. Rar întâlnit pe planeta noastră, acest metal este atât de prețios încât 1.000 de centimetri cubi (adică 0,001 metri cubi) valorează aproape un milion de dolari. Iar asteroizii conțin în general volume mult mai mari din acest material.

Astrofizicienii coordonați de un cercetător român au cartografiat energia luminoasă din...

calea-lactee-lumina-rosa-stiinta-tehnica
O echipă internațională de cercetători a realizat pentru prima dată o cartografiere a întregii distribuții de energie luminoasă din Galaxia Noastră, adică nu numai...

Este nevoie de Lună?

Numărul planetelor extrasolare care ar putea adăposti forme avansate de viață ar putea fi de zece ori mai mare decât se presupunea până acum.

Prima hartă geologică completă a satelitului planetei Jupiter, Io, dezvăluie o...

Au trecut mai bine de patru sute de ani de când Galileo Galilei a descoperit satelitul jovian Io, ocazie cu care o echipă de cercetători a Universităţii Arizona a realizat prima sa hartă geologică completă. Harta, publicată în U.S. Geological Surve, ne arată una dintre cele mai active lumi vulcanice din Sistemul Solar.

Cea mai mare galaxie spiralată din Universul cunoscut

Astronomii au „încoronat” spectaculoasa galaxie spiralată NGC 6872 drept cea mai voluminoasă galaxie de acest fel cunoscută în Universul descoperit, pe baza datelor arhivate în cadrul misiunii NASA Galaxy Evolution Explorer (GALEX).

Energia întunecată și materia întunecată: misterele Universului

energia-materia-intunecata-stiinta-tehnica-1
Frumusețea științei constă și în faptul că, pe măsură ce descifrăm mecanismele de bază al „funcționării” Universului, ne confruntăm cu mistere noi, care, la...

Premieră fotografică: A fost surprins momentul în care o stea a...

S-a reuşit pentru prima oară imortalizarea momentului în care o gaură neagră uriaşă a atras o stea şi apoi a „înghiţit-o”.  Fenomenul s-a petrecut la o distanţă de patru miliarde ani lumină de Pământ.

Cele mai noi subiecte