Marte

Planeta Marte (denumită și „planeta roșie”) este prima planetă pe care se concentrează agențiile spațiale pentru explorare și analizare. Este a patra planetă a sistemului solar, diametrul său fiind jumătate din cel al Pământului, în timp ce un an marțian durează cât doi ani tereștri. Distanța dintre Pământ și Marte variază între 55 și 90 milioane km, „planeta roșie” având doi sateliți naturali, Phobos și Deimos. Cercetătorii cred că viața pe Marte e posibil să fi existat cu foarte mult timp în urmă, însă, din cauza distrugerii magnetosferei acum 4 miliarde de ani, atmosfera este acum formată 95% din dioxid de carbon. Totuși, recentele misiuni care au reușit să trimită pe suprafața planetei roboți au arătat că în atmosferă există metan, dar și apă. ESA (Agenția Spațială Europeană) are în plan trimiterea pe Marte a primilor oameni în perioada 2030-2035, opinia generală a specialiștilor fiind că s-ar putea demara procesul de colonizare și terraformare a planetei chiar înainte de finalul acestui secol. Totodată, companiile din sectorul minier speră ca viitoarele misiuni de cercetare a planetei să releve un bun potențial în privința resurselor care pot fi exploatate. Este clar că secolul XXI va fi concentrat în jurul explorării acestei planete.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Marte

Existenţa carbonului organic pe Marte nu presupune neapărat şi existenţa vieţii

Încă din 1976, de la amartizarea sondei Viking 1, cercetătorii caută pe Marte prezenţa moleculelor complexe de carbon, care să constituie o dovadă a vieţii pe Planeta Roşie. Deşi au fost găsite mostre de pietre marţiene care conţin semnături de carbon, potrivit unui nou studiu, acestea nu sunt urme ale vieţii extraterestre.

O cometă uriașă s-ar putea prăbuși pe Marte în 2014

Prima cometă descoperită în acest an, C/2013 A1, va trece, probabil, la o distanță de numai 37.000 de kilometri de suprafața lui Marte spre finele lui 2014. Totuși, dat fiind faptul că orbita obiectului nu este cunoscută precis, există șanse mari ca acesta să intre în coliziune cu Planeta Roșie. Dacă se va întâmpla așa, impactul  va fi de sute de ori mai puternic decât cel care a eradicat dinozaurii, acum 65 milioane de ani, pe Terra.

Roverul Opportunity a descoperit noi “urme de apă” pe Marte

Roverul de Explorare Marțiană Opportunity, de la NASA, a descoperit pe Marte filoane minerale albicioase, ce par a fi ghips depozitat de apă. Analizarea acestor formațiuni va îmbunătăți înțelegerea trecutului mediilor umede ale Planetei Roșii.

Mic ghid al autostopistului
prin celule şi organe

mic-ghid-mironov---stiinta-tehnica-2
SEN-ZA-ŢIO-NAL! CNN, postul de televiziune care descoperă şi macină ştiri din toate-cele, de pe toată planeta, plonjează într-o emisiune recentă într-un „secret al lui Polichinelle”,...

Curiosity se apropie de Marte

Pe 5 august 2012, roverul cu masa de peste 900 kg Curiosity va ajunge pe Marte, în cadrul celei mai importante și celei mai costisitoare misiuni NASA către Planeta Roșie.

Polul sud marțian găzduiește 12.000 de miliarde de metri cubi de...

Cercetătorii NASA au descoperit, cu ajutorul radarului Shallow montat la bordul satelitului Mars Reconnaissance Orbiter, care survolează atmosfera planetei roșii, un depozit subteran de gheață uscată - dioxid de carbon înghețat - la polul sud al lui Marte.

Roverul Curiosity are probleme…

Tocmai când ne pregăteam să anunțăm un nou succes la roverului marțian (recoltarea și demararea analizelor unui eșantion obținut prin forarea unei roci), iată că aflăm că roverul Criosity are probleme.

Imagini de pe Marte direct în telefonul tău

Telefoanele inteligente sunt atât de evoluate încât s-a inventat, în sfârșit, pentru ele o aplicație... din altă lume.

Competiția Națională de Rovere Exo-RO 2016

Biroul European de Resurse pentru Educație Spațială (ESERO) România, împreună cu Agenția Spațială Română (ROSA) organizează Competiția Națională de Rovere Exo-RO 2016, adresată elevilor...

Suntem din nou pe Marte, cu forțe proaspete. Din curiozitate…

Astăzi, la ora 9:40, ora României, roțile roverului Curiosity au început să lase urme pe solul marțian. Cel mai sofisticat rover construit vreodată, Curiosity va folosi timpul petrecut pe suprafața Planetei Roșii pentru a explora posibilitatea existenței vieții pe Marte în trecutul îndpărtat – sau măcar dacă planeta poate întreține viața pe viitor, potrivit administratorului NASA Charlie Bolden.

Cele mai noi subiecte