Marte

Planeta Marte (denumită și „planeta roșie”) este prima planetă pe care se concentrează agențiile spațiale pentru explorare și analizare. Este a patra planetă a sistemului solar, diametrul său fiind jumătate din cel al Pământului, în timp ce un an marțian durează cât doi ani tereștri. Distanța dintre Pământ și Marte variază între 55 și 90 milioane km, „planeta roșie” având doi sateliți naturali, Phobos și Deimos. Cercetătorii cred că viața pe Marte e posibil să fi existat cu foarte mult timp în urmă, însă, din cauza distrugerii magnetosferei acum 4 miliarde de ani, atmosfera este acum formată 95% din dioxid de carbon. Totuși, recentele misiuni care au reușit să trimită pe suprafața planetei roboți au arătat că în atmosferă există metan, dar și apă. ESA (Agenția Spațială Europeană) are în plan trimiterea pe Marte a primilor oameni în perioada 2030-2035, opinia generală a specialiștilor fiind că s-ar putea demara procesul de colonizare și terraformare a planetei chiar înainte de finalul acestui secol. Totodată, companiile din sectorul minier speră ca viitoarele misiuni de cercetare a planetei să releve un bun potențial în privința resurselor care pot fi exploatate. Este clar că secolul XXI va fi concentrat în jurul explorării acestei planete.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Marte

Curiosity și metanul marțian

Oamenii de știință de la NASA au așteptat cu nerăbdare primele analize ale atmosferei marțiene, efectuate cu ajutorul instrumentelor de la bordul roverului Curiosity.

Competiția Națională de Rovere Exo-RO 2016

Biroul European de Resurse pentru Educație Spațială (ESERO) România, împreună cu Agenția Spațială Română (ROSA) organizează Competiția Națională de Rovere Exo-RO 2016, adresată elevilor...

Să fi evoluat viața mai întâi pe Marte?

De la momentul descoperirii potrivit căreia Marte ar fi putut, cu miliarde de ani în urmă, să permită existența microbilor și până la ideea că viața ar fi putut evolua pe Planeta Roșie înainte să o facă pe Pământ nu a mai rămas, desigur, decât un pas. Pe care, iată, cercetătorii îl fac.

Imagini de pe Marte direct în telefonul tău

Telefoanele inteligente sunt atât de evoluate încât s-a inventat, în sfârșit, pentru ele o aplicație... din altă lume.

Curiosity a descoperit ceva extraordinar pe Marte?

Pe parcursul zilei de ieri s-au răspândit tot soiul de zvonuri legate de o descoperire misterioasă făcută de roverul Curiosity, care este ținută secretă de către cei de la NASA.

Opportunity se lansează în (probabil) ultima sa aventură pe Marte

La câteva luni de zile după defectarea vehiculului marțian Spirit, „geamănul” său încă funcțional Opportunity se apropie de marginea unui crater de mari dimensiuni, unde probabil își va desfășura ultima serie de explorări.

Cum era clima pe Marte atunci când pe aceasta exista apă?

Ar fi putut părea o întrebare la care nu vom fi aflat nicicând răspunsul. Și totuși, indicii clare despre clima marțiană vin tocmai de pe Terra, mai precis dintr-un meteorit vechi de 4 miliarde de ani care a ajuns de pe suprafața Planetei Roșii tocmai în Antarctica.

Misiunea Mars500 s-a încheiat cu succes: suntem pregătiţi de Marte

Echipajul format din şase astronauţi, care a stat pentru 520 de zile într-o capsulă fără geamuri pentru a simula efectele unei călătorii pe Planeta Roşie, se întoarce acasă.

Mic ghid al autostopistului
prin celule şi organe

mic-ghid-mironov---stiinta-tehnica-2
SEN-ZA-ŢIO-NAL! CNN, postul de televiziune care descoperă şi macină ştiri din toate-cele, de pe toată planeta, plonjează într-o emisiune recentă într-un „secret al lui Polichinelle”,...

Curiosity s-a scurtcircuitat

Trimisul Terrei pe Marte, roverul Curiosity, „a tras pe dreapta” preț câteva zile, în timp ce inginerii NASA încearcă să determine cauza și gravitatea unui scurtcircuit „suferit” recent de vehiculul însărcinat cu explorarea Planetei Roșii.

Cele mai noi subiecte