Marte

Planeta Marte (denumită și „planeta roșie”) este prima planetă pe care se concentrează agențiile spațiale pentru explorare și analizare. Este a patra planetă a sistemului solar, diametrul său fiind jumătate din cel al Pământului, în timp ce un an marțian durează cât doi ani tereștri. Distanța dintre Pământ și Marte variază între 55 și 90 milioane km, „planeta roșie” având doi sateliți naturali, Phobos și Deimos. Cercetătorii cred că viața pe Marte e posibil să fi existat cu foarte mult timp în urmă, însă, din cauza distrugerii magnetosferei acum 4 miliarde de ani, atmosfera este acum formată 95% din dioxid de carbon. Totuși, recentele misiuni care au reușit să trimită pe suprafața planetei roboți au arătat că în atmosferă există metan, dar și apă. ESA (Agenția Spațială Europeană) are în plan trimiterea pe Marte a primilor oameni în perioada 2030-2035, opinia generală a specialiștilor fiind că s-ar putea demara procesul de colonizare și terraformare a planetei chiar înainte de finalul acestui secol. Totodată, companiile din sectorul minier speră ca viitoarele misiuni de cercetare a planetei să releve un bun potențial în privința resurselor care pot fi exploatate. Este clar că secolul XXI va fi concentrat în jurul explorării acestei planete.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Marte

Erodarea atmosferei marțiene

Cu miliarde de ani în urmă atmosfera marțiană era mult mai densă decât cea din prezent. În timp, sub acțiunea vântului solar, o bună parte din aceasta a fost erodată.

Misiunea Mars500 s-a încheiat cu succes: suntem pregătiţi de Marte

Echipajul format din şase astronauţi, care a stat pentru 520 de zile într-o capsulă fără geamuri pentru a simula efectele unei călătorii pe Planeta Roşie, se întoarce acasă.

Bacterii terestre ajută la înțelegerea vieții extraterestre

Un studiu efectuat asupra unor bacterii terestre ne indică modul în care viața se poate adapta, pentru a supraviețui în condițiile existente pe Marte.

De ce suntem atât de fascinați de planeta Marte?

A fost suficient ca, săptămâna trecută, un cercetător NASA, John Grotzinger, să aibă o reacție entuziastă vis-a-vis de o descoperire a roverului marțian Curiosity, pentru ca publicul să înceapă online o adevărată furtună a teoriilor cu privire la ceea ce s-ar fi putut descoperi. (Anunțul oficial va fi făcut în această seara la ora 21:00).

Cercetătorii UCLA au descoperit plăci tectonice sub suprafața lui Marte

Îndelung, cercetătorii au crezut că Pământul este singura planetă din Sistemul Solar a cărui scoarță este alcătuită din plăci tectonice. Acum, specialiștii de la UCLA au descoperit că fenomenul geologic, care implică mișcarea unor uriașe fragmente de crustă planetară, se manifestă și pe Marte.

Ce a descoperit Curiosity pe Marte?

Tocmai s-a terminat mult așteptata conferință a NASA care a avut drept temă ultimele rezultate științifice ale roverului Curiosity. Deși foarte interesante, ele au fost lipsite de senzaționalul clamat de un cercetător al NASA în urmă cu mai bine de zece zile.

Următorul vehicul de explorare marțiană este aproape gata de lansare (FOTO/VIDEO)

Urmând a fi lansat din Cape Canaveral, Florida, la bordul unei rachete United Launch Alliance Atlas 5, imediat după Ziua Recunoștinței (25 noiembrie), următorul rover cu șase roți alimentat nuclear care va explora planeta Marte, Mars Science Laboratory, sau Curiosity, de dimensiunea unui autovehicul (3 metri), a intrat în asamblare sâmbătă, 13 august, fiind aproape gata de lansare. Teoretic, va atinge solul Planetei Roșii în august 2012.

Plimbare în deşert cu rover-ul marţian…

Vehiculul de explorare marţiană Curiosity al NASA, lansat în luna noiembrie, va ajunge pe Planeta Roşie în data de 6 august 2012, unde va analiza crater-ul Gale – până atunci, specialiştii agenţiei spaţiale americane au testat în deşertul californian Mojave o replică a sa.

Competiția Națională de Rovere Exo-RO 2016

Biroul European de Resurse pentru Educație Spațială (ESERO) România, împreună cu Agenția Spațială Română (ROSA) organizează Competiția Națională de Rovere Exo-RO 2016, adresată elevilor...

Cum era clima pe Marte atunci când pe aceasta exista apă?

Ar fi putut părea o întrebare la care nu vom fi aflat nicicând răspunsul. Și totuși, indicii clare despre clima marțiană vin tocmai de pe Terra, mai precis dintr-un meteorit vechi de 4 miliarde de ani care a ajuns de pe suprafața Planetei Roșii tocmai în Antarctica.

Cele mai noi subiecte