Acasă SPAȚIU Universul explorat

Universul explorat

Universul explorat de oameni este destul de limitat, explorarea spațială avansând cu pași extrem de mici și desfășurându-se predominant în sistemul solar din care face parte Terra. Tehnologia de explorare cosmică este într-un stadiu relativ incipient, bazându-se mai mult pe sonde și sateliți decât pe factorul uman, din cauza distanțelor cosmice uriașe care trebuie parcurse și care necesită foarte mult timp pentru acumularea de imagini și informații. Primii pași în explorarea spațială au fost făcuți în 1957, odată cu lansarea primului satelit artificial creat de oameni: Sputnik 1. A urmat prima vietate trimisă în cosmos (cățeaua Laika), apoi primul om în spațiul cosmic (Iuri Gagarin, în 1961) și primul echipaj uman pe Lună (misiunea americană Apollo 11, din 1969, cu Buzz Aldrin și Neil Armstrong). Primul cosmonaut român, Dumitru Prunariu, a ajuns în spațiul cosmic în 1981, în cadrul misiunii Soiuz 40. La ora actuală, cele mai importante agenții spațiale, care se ocupă cu explorarea universului ori au planuri ambițoase în acest sens, sunt NASA (SUA), ESA (Agenția Spațială Europeană), Roskosmos (Agenția Federală Spațială Rusă) sau Xinhua (China). Mai multe sonde spațiale au fost lansate cu decenii în urmă pentru explorarea sistemului nostru solar, oferind informații valoroase pentru viitoarele misiuni cu echipaj uman.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Universul explorat

Uimitoarele bacterii

Anumite bacterii sunt capabile să trăiască în condiții gravitaționale extreme, chiar și în prezența unui câmp gravitațional de 400.000 de ori mai mare decât cel terestru. Este concluzia unui studiu condus de un grup de biologi japonezi, prezentat în „Proceedings of the National Academy of Sciences” (PNAS).

Va pune China stăpânire pe Lună?

Ar putea fi China pe cale să devanseze Statele Unite ca superputere mondială în domeniul explorării spațiului cosmic și să pretindă supremația asupra Lunii în următorii 15 ani? Antreprenorul în domeniul aerospațial Robert Bigelow este profund îngrijorat cu privire la un astfel de scenariu și crede că SUA riscă să nu se poată ridica la nivelul provocării.

Spectaculos: Andocarea ATV-ului Edoardo Amaldi la ISS (Foto&Video)

Unul dintre astronauţii americani aflaţi la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale, Don Pettit, a fotografiat ATV-ul european în momentul andocării sale la ISS, la o înălţime de 384 km deasupra Oceanului Pacific.

SpaceX, un nou succes (video)

SpaceX a dat publicității un videoclip al ultimului test al vehiculului cu decolare și aterizare verticală, Grasshopper.

E oficial: mergem pe satelitul Europa

Cea mai mică lună a lui Jupiter, Europa, ar putea avea condițiile necesare formării și întreținerii vieții – un motiv foarte întemeiat pentru ca NASA să trimită o misiune acolo.

Psihologie în spațiul cosmic

psihologie-spatiala
O întâmplare ciudată a tulburat, la începutul anului 2007, imaginea NASA. O incredibilă poveste de dragoste cu un final neașteptat. Ce se ascunde în...

Un spray pentru curațenie spațială

Gunoaiele nu reprezintă o problemă doar pe Terra, ci și în spațiu. Un grup de cercetători de la laboratorul de Robotică Spațială din cadrul Universității Bologona, Italia, a pus la punct o spumă poliuretanică specială care are capacitatea de a neutraliza deșeurile „cerești”.

Nava spațială Dragon, de la SpaceX, va andoca la ISS în...

Potrivit  Nasa, pe data de 7 februarie 2012, compania SpaceX, cu sediul în California, va lansa pe orbita Pământului nava spațială Dragon, în cadrul primei misiuni din istoria explorării spațiului cosmic în care o organizație privată asigură aprovizionarea Stației Spațiale Internaționale (ISS).

Experienţa aselenizării povestită de Neil Armstrong într-un rar interviu (Video)

Renumit în egală măsură atât pentru „pasul mic” făcut pe Lună, cât şi pentru reticenţa în a povesti aventurile sale în cadrul misiunii Apollo 11, Neil Armstrong a povestit totuşi în detaliu această experienţă în cadrul unui interviu acordat CPA Australia.

STRaND-1 este primul satelit-smartphone care va fi lansat în Spațiu (Foto/Video)

Centrul Spațial Surrey (SSC) și Surrey Satellite Technology Limited (SSTL), din cadrul Universității Surrey, din Marea Britanie, se pregătesc de lansarea primului satelit din lume coordonat de un smartphone.

Cele mai noi subiecte