Acasă SPAȚIU Universul explorat

Universul explorat

Universul explorat de oameni este destul de limitat, explorarea spațială avansând cu pași extrem de mici și desfășurându-se predominant în sistemul solar din care face parte Terra. Tehnologia de explorare cosmică este într-un stadiu relativ incipient, bazându-se mai mult pe sonde și sateliți decât pe factorul uman, din cauza distanțelor cosmice uriașe care trebuie parcurse și care necesită foarte mult timp pentru acumularea de imagini și informații. Primii pași în explorarea spațială au fost făcuți în 1957, odată cu lansarea primului satelit artificial creat de oameni: Sputnik 1. A urmat prima vietate trimisă în cosmos (cățeaua Laika), apoi primul om în spațiul cosmic (Iuri Gagarin, în 1961) și primul echipaj uman pe Lună (misiunea americană Apollo 11, din 1969, cu Buzz Aldrin și Neil Armstrong). Primul cosmonaut român, Dumitru Prunariu, a ajuns în spațiul cosmic în 1981, în cadrul misiunii Soiuz 40. La ora actuală, cele mai importante agenții spațiale, care se ocupă cu explorarea universului ori au planuri ambițoase în acest sens, sunt NASA (SUA), ESA (Agenția Spațială Europeană), Roskosmos (Agenția Federală Spațială Rusă) sau Xinhua (China). Mai multe sonde spațiale au fost lansate cu decenii în urmă pentru explorarea sistemului nostru solar, oferind informații valoroase pentru viitoarele misiuni cu echipaj uman.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Universul explorat

Terra poate împrăștia viața în toată Calea Lactee

Cei mai mulți dintre noi sunt obișnuiți, probabil, cu ipoteza panspermiei – teorie care susține că originea vieții se regăsește pe meteoriții sau cometele care transportă organisme primitive prin spațiul cosmic. Care este însă locul din care ajung să călătorească microorganismele prin Univers, către planete propice vieții?

Racheta europeană Vega va fi lansată în cursul acestei zile

Astăzi, 13 februarie 2012, este programat primul zbor al rachetei europene Vega, al cărei proiect, în valoare de peste un miliard de euro, a început încă din anii \'90. Racheta va fi lansată de pe cosmodromul din Kourou, Guiana Franceză.

Elon Musk critică Agenția Spațială Europeană

Într-un interviu realizat de BBC News, Elon Musk, fondatorul și CEO SpaceX, a făcut câteva remarci acide în cea ce privește programul Ariane al ESA

Elon Musk – planuri ambițioase pentru viitorul apropiat

În timpul unei teleconferințe, organizată cu ocazia recuperării cu succes a capsulei Dragon, care s-a întors pe Terra după un zbor de aprovizionare a Stației Spațiale Internaționale, Elon Musk a anunțat planuri extrem de ambițioase pentru viitorul apropiat.

Charles Radley: Să mergem mai întâi pe Lună!

interviu-charles-radley-lift-lunar-stiinta-tehnica-1
Cu peste 20 de ani de experiență în industria aerospațială, Charles Radley se autocaracterizează pe Facebook ca fiind „Rocket scientist” și „Professional geek”, un...

China anunță lansarea Palatului Spațial în 2020

Dacă până de curând, construcția unei stații orbitale chinezești era doar un zvon neconfirmat, China a ținut să pună capăt tuturor speculațiilor anunțând că Tiangong (Palatul Spațial), așa cum se va numi stația spațială chineză, va fi gata până în anul 2020. Ea va fi construită din mai multe module, acestea urmând să fie trimise în spațiu, pe rând, în următorii ani.

Satelitul german Rosat a reintrat în atmosferă, deasupra Golfului Bengal

Potrivit oficialilor nemţi, din cadrul DLR (Centrul german pentru spațiu si aeronautică), satelitul Rosat (Roentgen Satellite) a reintrat duminică în atmosfera terestră, în jurul orei 1:50 GMT (ora României 4:50).

Coreea de Nord pregătește lansarea rachetei Unha-3

În ciuda criticilor internaționale, oficialii nord-coreeni și-au anunțat intenția de a lansa în aprilie racheta Unha-3 („Galaxy 3”), care va plasa pe orbita circumterestră satelitul Kwangmyongsong-3 („Bright Star 3”). Racheta se află deja pe rampa de lansare a bazei Tongch’ang-dong, din vestul țării, fiind programată să decoleze săptămâna viitoare.

Urări din cosmos (video)

De la bordul ISS urări pentru noi toți.

Timp de trei zile camera aflată la bordul misiunii Mars Express...

Agenția Spațială Română (ROSA) invită şcolile, cluburile de astronomie, centrele științifice și alte organizații de tineret din România să ia parte la campania VMC, organizată de Agenția Spațială Europeană (ESA).

Cele mai noi subiecte